5. november 2008

Sandhed og forsoning i Mellemøsten: En ny politik?

Tirsdag den 11. november slår Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) på Det Humanistiske Fakultet dørene op til et åbent debatarrangement om et topaktuelt emne: Spørgsmålet om sandhed og forsoning i Mellemøsten.

Den voldelige fortid og nutid

Inden for det seneste årti er erindringer om vold i den postkoloniale periode i Mellemøsten blevet genstand for en langt mere åben offentlig debat end tidligere. Den Internationale Strafferetsdomstol i Haags indblanding i folkemordet i Sudan og FN’s efterforskning af mordet på den libanisiske premierminister Rafiq al-Hariri er faldet sammen med nationale politiske forsøg på at skabe sandhedskomiteer i Marokko og Algeriet. Samtidig er der opstået helt nye måder at tale om sandhed og forsoning, både i de arabiske lande og internationalt. Det er ifølge ph.d.-studerende Anders Hastrup, der er ekspert i arabiske forhold, baggrunden for debatarrangementet:

-Vi står måske over for et afgørende skred, både i den lokale og den internationale politiske tilgang til den arabiske verdens voldelige fortid og nutid. Med dette arrangement ønsker vi at sætte fokus på et nyt fænomen, der samtidig er et vigtigt element i forståelsen af det moderne Mellemøsten.

Med udgangspunkt i et nyt specialnummer af tidsskriftet 'Mediterranean Politics' (vol. 13, no. 2, 2008) og den netop udkomne bog 'The Politics of Violence, Truth and Reconciliation in the Arab Middle East' (red. Sune Haugbølle og Anders Hastrup, Routledge, 2008), vil panedeltagerne diskutere de regionale, internationale og filosofiske perspektiver i den nye politik om sandhed og forsoning i Mellemøsten.

Arrangenentet foregår på engelsk og der er gratis adgang – forhåndstilmelding er ikke nødvendig.

Dagens oplæg

• Outlines of a New Policy of Violence and Memory in the Middle East
    v. Adjunkt Sune Haugbølle fra Arabisk ved ToRS på Det Humanistiske Fakultet, KU
  • Darfur and the ICC