26. maj 2008

Ny afhandling om dansk sikkerhedspolitik 1949-1969

Cand.mag. Jonathan Søborg Agger klarlægger i sin ph.d.-afhandling 'Ikke-provokation, beroligelse og afspænding. Dansk imødekommende politik over for Sovjetunionen 1949-1969' karakteren af den danske imødekommende politik over for Sovjetunionen. Afhandlingens resultater er baseret på analyser af et omfattende materiale fra især Udenrigsministeriets arkiver.

Indenrigspolitiske hensyn

Afhandlingens formentlig største nybrud er i analysen af 1960'erne, hvor afspændingspolitikken begyndte at indtage en større rolle i den danske sikkerhedspolitik. Ikke mindst indenrigspolitiske hensyn spillede en central rolle for politikken, særligt for at bevare den folkelige opbakning til NATO.

Samtidig viser Jonathan Søborg Agger, at den danske position ikke var så unik, som det generelt antages, og at den dermed ikke adskilte sig så væsentligt fra en række andre NATO-landes.

Forsvar

Jonathan Søborg Agger forsvarer sin ph.d.-afhandling onsdag d. 28. maj kl. 13.00 præcis. Forsvaret finder sted på Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet, lokale 22.0.11. Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Saxo-Instituttet, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 102, 2300 København S.

Kommunikationsmedarbejder Carsten Munk Hansen, tlf.: 28 75 80 23, e-mail: carstenhansen@humanist.ku.dk.