7. februar 2008

En læge er da engageret

”Min læge er vildt god. Hun er bare så engageret!”
”Nå, jamen hende vil jeg da prøve at blive skrevet op hos.”

Sådan kunne en ordveksling mellem to patienter lyde. Men det er ikke kun patienterne, som diskuterer lægers engagement. Ifølge Astrid Pernille Jespersens nye ph.d.-afhandling 'Engagement i arbejdet? Konsultationsprocesser hos danske praktiserende læger' diskuterer de praktiserende læger også indbyrdes, hvad det vil sige at være en god læge. Og i den forbindelse bruger de selv ordet engagement.

Med engagement mener lægerne nærvær og åbenhed – de skal være til stede og vise, hvilke værdier de står for. Men når ansvaret for engagementet ligger hos den enkelte læge, bliver skylden for en mislykket konsultation altså et spørgsmål om lægens personlighed. Og hvis lægens personlighed ikke slår til, er han eller hun udbrændt, lyder logikken.

Engagement er andet end personlighed

Astrid Pernille Jespersen konkluderer i sin afhandling, at det er nødvendigt at arbejde med en mere nuanceret definition af begrebet engagement, hvis lægerne skal kunne bruge det til noget; engagement er ikke kun et spørgsmål om det personlige forhold mellem læge og patient, men spørgsmål om alle de sammenhænge og processer det forhold indgår i, fx selve konsultationen, venteværelset, udstyret på klinikken etc.

- Når engagement udelukkende handler om noget rent subjektivt, er det ikke muligt at diskutere og analysere det. Men når man kan gå ind og beskrive alle de forskellige sammenhænge, der skaber engagement, kan man som læge arbejde videre med det og bruge det konstruktivt, fordi det er blevet gjort mere tydeligt og håndgribeligt, fortæller Astrid Pernille Jespersen.

Astrid Pernille Jespersens afhandling bygger på et omfattende etnografisk feltarbejde med brug af deltagerobservationer, interviews og kildestudier og kan ses på http://www.dasts.dk/wp-content/uploads/2008/01/astrid-jespersens-phd.pdf.

Forsvar

Astrid Pernille Jespersen forsvarer sin ph.d.-afhandling fredag d. 8. februar kl. 13 (præcis) i lokale 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 128 (Nye KUA), 2300 København S. Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Saxo Instituttet, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Astrid Pernille Jespersen, Saxo-Instituttet, Det Humanistiske Fakultet, tlf.: 20 97 22 05, e-mail: apj@hum.ku.dk.