18. august 2008

INTERREGNUM: In Between States

Interregnum betegner det magttomrum, der opstår mellem en konge, en pave el.lign. dør og en ny krones eller udnævnes. Tidligere kunne sådan en turbulent periode være af stor social og politisk betydning for et land eller en organisation, for her kunne det uforudsigelige finde sted.

Og det uforudsigelige og nytænkende er, som navnet antyder, også et velkomment element af konferencen om performance, 'INTERREGNUM: In Between States', der fra den 20. til den 24. august bliver afholdt på Københavns Universitets Humanistiske Fakultet.

Teori og praksis i skøn forening

I løbet af konferencen vil det i fire dage være muligt for performance-interesserede at fordybe sig i kunst, events, performances og kunstdiskussioner, når akademikere og kunstnere fra hele verden samles. Der forventes mere end 500 deltagere i alt.

På konferencen vil en lang række tværfaglige samarbejder, blandt andet på tværs af Øresundsregionens institutioner, blive præsenteret, og det vil være muligt at stifte bekendtskab med områder, der ligger uden for traditionelle teaterstudier. Konferencens temaer er syn og visualitet, men det er blot nogle af de emner, der vil blive diskuteret og videreudviklet i løbet af konferencen.

Dialog med omverdenen

For at skabe dialog mellem konferencens deltagere og omverdenen, vil et antal af konferencens events og performances være åbne for offentligheden. Blandt andet er det muligt at deltage i paneldiskussionen 'Performancekunsten i Danmark - institutionelt og kulturpolitisk' lørdag den 23. Her vil en række paneldeltagere med erfaring inden for performancekunsten stille skarpt på kunstartens aktuelle og fremtidige vilkår i Danmark.

Derudover byder konferencen også på fem spændende foredrag med fem forskellige pionerer fra den tidlige danske kunstscene. Oplægsholderne er Kirsten Dehlholm, Trevor Davies, Kirsten Justesen, Bjørn Nørgaard og Eric Andersen, der alle skabte banebrydende arbejder i slut-60'erne, 70'erne og 80'erne - og som derudover alle stadig er aktive på den danske kunstscene. Kunstnerne vil blandt andet diskutere deres tidlige værker, kunsthistoriske sammenhænge og offentlighedens reaktioner.

Læs mere om konferencen og arrangementerne på www.interregnum.dk

Hvor og hvornår?

Konferencen foregår primært på Det Humanistiske Fakultet (Københavns Universitet Amager) i auditorier og undervisningslokaler i bygning 21, 22, 23 og 27. Konferencens foredrag og plenum-arrangementer foregår i det store auditorium i bygning 23, og Multisalen i bygning 21 danner rammen om de mange performances. Derudover vil en del af konferencens events foregå på udendørsarealerne på campus.

INTERREGNUM: In Between States arrangeres i samarbejde mellem Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitets Humanistiske Fakultet og den internationale sammenslutning Performance Studies International.

Interesserede kan kontakte konferenceleder Rune Gade på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab for mere information. Email: runegade@hum.ku.dk, tlf: 35 32 81 94 eller 22 96 60 28.