10. september 2007

Allierede romerne sig med barbarerne i nord?

Der var langt fra Rom til Sjælland for 2.000 år siden. Så langt at mange anser det for usandsynligt, at romerne skulle have været interesseret i at pleje politiske eller diplomatiske forbindelser med de barbariske germanere, som boede i Sydskandinavien. Det har i hvert fald været en meget udbredt teori.

Men i sin nye ph.d.-afhandling ”The Roman Empire and Southern Scandinavia – a Northern Connection” konkluderer klassisk arkæolog Thomas Grane, at der med meget stor sandsynlighed var militærpolitiske og diplomatiske forbindelser mellem Romerriget og Sydskandinavien i de første fire århundreder e.Kr., den såkaldte romerske jernalder.

Statussymboler eller politiske gaver

I jernalderudgravninger over hele Danmark og Skandinavien har arkæologerne fundet masser af romerske genstande, og en af de mest spektakulære udgravninger fra perioden finder man i Himlingøje på Stevns. Her nedlagde en meget magtfuld slægt, muligvis de første danske fyrster, deres døde i grave, som bugnede af rigdomme fra Romerriget, fx fornemme drikkehorn af glas.

- Hidtil er de romerske genstande blevet betragtet som varer, de magtfulde danskere har handlet sig til og brugt som statussymboler. Men jeg mener ikke, det giver mening at sige, at romerne bevidstløst oversvømmede de nordiske barbarer med luksusvarer – medmindre de kunne få noget ud af det politisk eller militært, siger Thomas Grane.

Nye alliancer påkrævet

Ifølge Thomas Grane havde romerne med mellemrum brug for at finde nye allierede, fordi tidligere allierede pludselig kunne vende sig mod dem. Og de historiske, litterære og arkæologiske kilder fra den romerske jernalder fortæller da også om store krige mellem romerne og germanerne. Krige, som vendte op og ned på eksisterende politiske forhold, og som tvang romerne til at tænke i nye alliancer.

Forsvar

Det offentlige forsvar for afhandlingen finder sted tirsdag d.11. september 2007, kl. 13.00 (præcis) i lokale 22.0.11 på Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Njalsgade 128, 2300 København S.

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Saxo-Instituttet, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Ph.d.-stipendiat Thomas Grane, Saxo-Instituttet. E-mail: thog@hum.ku.dk. Telefon: 35 32 94 96.