25. september 2007

Læsehjælp til ordblinde og læsesvage

Når ordblinde eller læsesvage i byggebranchen skal læse manualer, ordresedler eller toldpapirer kommer de ofte til kort. For med læsevanskeligheder kan det være endog meget vanskeligt at læse og forstå den slags tekster. Det er den slags problemer for ordblinde og læsesvage, der ligger til baggrund for MELFO-projektet (Mobil E-Læring For Ordblinde/læsesvage) på Københavns Universitets Humanistiske Fakultet.

Torsdag den 27. september, bliver resultaterne af MELFO-projektet præsenteret ved en konference på fakultetet. Her vil man kunne se, hvordan projektet har udviklet en PDA (en håndholdt computer), der kan tage et billede af en tekst og derefter læse den op. Med PDA’en kan ordblinde således få her-og-nu-læsehjælp uden at behøve at udstille deres læseproblemer for omverdenen og kollegerne.

Byggebranchen som forsøgsområde

Målet med PDA’en er, at den skal øge fleksibiliteten og effektiviteten på arbejdspladsen og samtidig reducere fejl. Og for den enkelte medarbejder er PDA’en en stor hjælp – både på det personlige plan og i forhold til løsning af arbejdsopgaver. Projektet har i første omgang været rettet mod byggebranchen, men efter at konceptet nu er afprøvet, kan andre brancher og områder også inddrages.

Bag projektet står Københavns Universitets Humanistiske Fakultet, Statens Byggeforskningsinstitut, samt firmaerne Sensus og Motto. Kontakten mellem parterne er formidlet via Crossroads Copenhagen.

Program for eftermiddagen

Ud over en demonstration af PDA’en, byder eftermiddagens program blandt andet på oplæg om projektets baggrund og dets betydning for byggeriet, og om de muligheder der er i projektet for andre brancher og lande. Hele programmet kan ses på www.melfo.hum.ku.dk

Tid og sted

Torsdag den 27. september klokken 13-16, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, auditorium 23.0.49 (bygning 23, nye KUA). Se oversigtskort.

Specialkonsulent Ole Krarup Jensen, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, tlf. 35 32 80 89, e-mail okj@hum.ku.dk