24. september 2007

Kronprinsessen uddeler legater

HKH Kronprinsesse Mary overrækker torsdag den 27. september kl. 15.30 legatet The Crown Princess Mary Scholarship til to studerende fra Australien. Det sker på Københavns Universitets Humanistiske Fakultet i Njalsgade. Arrangementet er lukket, men pressen er dog velkommen.

Årets legatmodtagere er Phoebe Downing fra Australian National University og Sam Christensen fra University of Tasmania. Phoebe Downing studerer kunsthistorie og engelsk på Det Humanistiske Fakultet i dette og det følgende semester, og Sam Christensen læser jura ved Det Juridiske Fakultet i dette semester. Læs mere på https://humanist.hum.ku.dk/kort_nyt/2007/k3/royalt/legatmodtagerne/

Legatoverrækkelsen bliver afholdt i forbindelse med en stor international konference om Australien arrangeret af Det Humanistiske Fakultet og RUC for European Association for Studies of Australia (EASA).

Langtidsholdbar bryllupsgave

The Crown Princess Mary Scholarship er indstiftet for en fem-årig periode som en del af Københavns Universitets bryllupsgave til kronprinsparret, og det er tredje gang legatet uddeles. Universitetet inviterer hvert år de australske partneruniversiteter til hver at indstille en studerende til legatet, hvorefter det danske legatudvalg udvælger to modtagere, der godkendes af rektoratet. De to legatportioner er på 10.000 kroner hver og er tænkt som en økonomisk håndsrækning i forbindelse med studierne i Danmark.

Særligt for pressen

Pressen er velkommen til at følge prorektor Lykke Friis’ modtagelse af HKH Kronprinsessen foran auditoriet og legatoverrækkelsen. Universitetsdirektør Jørgen Honoré og dekan Kirsten Refsing fra Det Humanistiske Fakultet vil også være til stede.
Den efterfølgende reception er lukket, og der vil ikke være mulighed for at stille spørgsmål undervejs. Legatmodtagerne kan evt. interviewes efter receptionen.

Interesserede fotografer og journalister skal tilmelde sig hos Anna Høxbro Bak, Kommunikationsafdelingen Humanist, tlf. 35 32 92 27 / anna@humanist.ku.dk senest onsdag den 26. september.

Tid og sted:

Njalsgade 128 (Nye KUA), auditorium 23.0.50 ved Emil Holms Kanal. Se oversigtskortet.
OBS! Vær opmærksom på at pressen skal være på plads foran auditoriet senest klokken 15.00. Her vil der blive udleveret faktaark om de to legatmodtagere.