17. september 2007

Kritikeren i offensiven

I ph.d.-afhandlingen ’Europæere i 1800-tallets danske litteratur […]’ stiller litteraturredaktør Svend Skriver fra Ekstra Bladet, skarpt på de tre forfattere og kritikere Jens Baggesen, P.L. Møller og Georg Brandes. Svend Skriver tegner et rids af tre internationalt orienterede forfattere og kritikere og skitserer en europæisk orienteret linje i 1800-tallets danske litteratur.

Blodige opgør

I ph.d.-afhandlingen beskriver Svend Skriver, hvordan Baggesen, Møller og Brandes løftede blikket ud over deres fædrelands grænser og betragtede verden med et transnationalt blik. Men afhandlingen handler også om nogle ret blodige kritiske opgør, hvor Baggesen angriber Oehlenschläger for ikke at skrive godt nok, mens P.L. Møller langt senere heftigt angriber Heiberg for at forsvare Oehlenschläger.

Kritik i kanon

Den litterære kritik har aldrig gået stille med dørene, og en af Svend Skrivers hovedpointer er, at den litterære kritik har langt større betydning, end man almindeligvis tilskriver den. Baggesens anmeldelser af Oehlenschläger har fx haft stor betydning for senere tiders forståelse af forfatterskabet. Svend Skriver argumenterer for, at kritik og litteratur bør læses i sammenhæng med hinanden. Og som en konsekvens af dette bør de væsentligste anmeldelser kanoniseres på linje med den skønlitterære litteratur og fx i højere grad integreres i litteraturhistorierne. I afhandlingen inddrager Svend Skriver også aktuelle kritikere som Informations Torben Brostrøm og Weekendavisens Lars Bukdahl.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Svend Skrivers ph.d.-afhandling ’Europæere i 1800-tallets danske litteratur. Om Jens Baggesen, P. L. Møller og Georg Brandes’ finder sted den 21. september 2007 kl. 13.00 (præcis) i bygning 23, auditorium 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (Nye KUA), 2300 København S.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120, 2300 København S.

Svend Skriver kan kontaktes på telefon 35 85 18 78, mobil 31 12 18 78 eller e-mail skriver@hum.ku.dk