20. september 2007

Humanister bygger bro til erhvervslivet

Studievært Louise Bjerregaard fra DR, direktør Christian Have fra Have PR- og kommunikation og rektor Marianne Zibrandtsen fra Aurehøj Gymnasium har i hvert fald to ting til fælles. De er humanister. Og så har de netop sagt ja til at være mentorer for de studerende på Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet.

Inspirerende pligtarbejde

- Da jeg selv studerede, savnede jeg virkelig en tættere kontakt til erhvervslivet og en bedre fornemmelse af, hvad jeg kunne bruge min uddannelse til. Derfor synes jeg, at det næsten, at det er en form for pligt at bidrage nu” – siger Louise Bjerregaard, kandidat fra Det Humanistiske Fakultet og studievært på DR.
For Christian Have er mentorforløbet en mulighed for at inspirere de studerende til at turde mere:
- For mig drejer mentorrollen sig om at sætte en positiv proces i gang i et andet menneske. Få en person til selv at tage ansvar og sætte nogle drømme og tanker i gang hos vedkommende. Mit socialpædagogiske gen er ret stort, og jeg er god til at lytte og til at finde gråzoner og nå ind til kernen af problemer.

Mød mentorer og studerende

Mentorordningen lanceres mandag den 24. september - samme dag som Det Humanistiske Fakultet indvier en ny Studie- og Karrierevejledning, der bl.a. skal lette overgangen fra studie til arbejdsliv. Ud over mentorsamarbejdet vil vejledningen som noget nyt tilbyde karrieresamtaler og vejledning i kompetenceafklaring, CV-udformning og jobsøgning.
Åbningen foregår i vejledningens splinternye lokaler, og der vil både være rig mulighed for at tale med studerende, vejledere og mentorer. Udover de nævnte kommer blandt andre Billy Adamsen, tidligere rådgiver for Poul Nyrup Rasmussen, Adam Holm, studievært på Deadline og Ulla Tofte, sekretariatsleder på Golden Days.

Program for eftermiddagen

13.00 Velkomst v/ dekan Kirsten Refsing
13.05 Officiel åbning v/ prorektor Lykke Friis – snoren klippes
13.30 Hvorfor en Studie- og Karrierevejledning? v/ prodekan for uddannelse Hanne Løngreen
13.45 Ny mentorordning lanceres v/ karrierevejleder Thomas Owen Kiernan
- Hvad kan en mentorordning? v/mentor Christian Have, Have PR
- Mentees/studerende og mentorer møder hinanden
14.15 Karriererap – free style rap over tidens nye buzzwords v/ MC Shake
14.30-16.00 Snak, snacks og loungemusik

Tid og sted

Mandag den 24. september klokken 13-16, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, lokale 11.1.24 (ved trappe 11, gamle KUA).
Bus 12, 33 og 34 kører til døren, og det samme gør metroen (Islands Brygge Station). I bil kan man parkere lige uden for vejledningen på p-pladsen langs Ørestad Boulevard.

Områdeleder for Studie- og Karrierevejledningen Anita Lindquist, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, tlf. 35 32 91 20, e-mail anl@hum.ku.dk
Karrierevejleder Thomas Owen Kiernan, Studie- og Karrierevejledningen, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, tlf. 35 32 80 43, e-mail tok@hum.ku.dk