26. september 2007

Ambassadøren byder på bøger

Fredag d. 28. september inviterer Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) på Det Humanistiske Fakultet alle interesserede inden for til et seminar om Indien i anledning af, at instituttets bibliotek har fået en generøs boggave af den indiske ambassade. Med seminaret ønsker instituttet at give ambassadøren og omverdenen et indblik i de mange spændende Indiensrelaterede projekter, der foregår på Københavns Universitet.

Boggaven

Indien er et kontinent i vækst på den globale scene, derfor ønsker ToRS en større satsning på Indiensområdet. For at understøtte dette er det nødvendigt at styrke instituttets bibliotek inden for området. Indiens ambassade har vist stor velvilje til at hjælpe med dette projekt og har gennem længere tid opkøbt bøger om Indien ud fra en ønskeliste udarbejdet af Lektor Kenneth Zysk. Boggaven omfatter i alt knap 170 titler om religiøse, historiske, sproglige og samfundsrelaterede emner.

Ta’ med til Trankebar

Flere af instituttets medarbejdere er involveret i et projekt i samarbejde med Nationalmuseet omkring den tidligere danske koloni Trankebar, i det nuværende Tamil Nadu i Sydindien. Trankebar-projektet, der var en del af Galathea-ekspeditionen, er bare et af de projekter, der vil blive præsenteret på seminaret. Desuden bliver der fremvist en ny online ordbog i Pali, et ældre indisk sprog i familie med Hindi. Der eksisterer ikke andre ordbøger i Pali - derfor har man valgt at gøre denne ordbog, der er udviklet i Danmark, tilgængelig på verdensplan via internettet. Se hele programmet for seminaret på: https://tors.ku.dk/kalender/indiaattors/

Kulturkurser.dk

Seminaret bliver arrangeret i samarbejde med Kulturkurser.dk, som udover ToRS består af Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene og Nationalmuseet. Kulturkurser.dk tilbyder kurser, foredrag etc. om bl.a. religion, kulturforståelse, interkulturel kommunikation samt landespecifikke kurser fra de områder, institutionerne dækker, hvilket vil sige stort set alle lande uden for Vesteuropa og USA. Indien har indtil videre været et af de områder, der har været størst efterspørgsel efter. Kunderne er erhvervsvirksomheder, offentlige institutioner og organisationer, som opererer globalt eller som gennem kunder, klienter og medarbejdere er i kontakt med folk fra mange forskellige kulturer. Se nærmere på www.kulturkurser.dk.

Tid og sted

Fredag d. 28. september kl. 10.00-14.30 (efterfulgt af reception) i lokale U3 på 1. sal. på ToRS, Snorresgade 17-19, 2300 Kbh. S.

Tilmelding

Få flere oplysninger om seminaret og tilmeld dig hos Charlott Hoffmann Jensen, Kulturkurser.dk, tlf. 35 32 85 33, e-mail charlott@hum.ku.dk.