25. september 2007

Oplev Germaine Greer live

Torsdag den 27. september kl. 18.00 gæster den verdensberømte forfatter og kritiker professor Germaine Greer Københavns Universitet for at holde en åben forelæsning under overskriften ”What’s Left of Australia?”

Politisk og kulturel ensretning

Germaine Greers forelæsning tager pulsen på det australske samfund efter et årti med konservativt styre. Hvad er der tilbage af de tidligere så rodfæstede lighedsidealer, og hvad er der tilbage af den politiske fløj, der ligger til venstre for statsminister John Howards markante styring af den politiske dagsorden? Germaine Greer taler om politisk og kulturel ensretning og fremsætter det synspunkt, at et nyt regeringsinitiativ vil udradere den sidste rest af det særpræg, der engang kendetegnede Australien. Regeringsinitiativet vil omlægge de indfødte australieres landrettigheder, som hviler på fælles ejerskab og slægtsjord, til særeje og individuelle parceller.

Skarp debattør

Germaine Greer hører til blandt sin generations mest markante og inspirerende intellektuelle kritikere. Hun er internationalt anerkendt som en skarp debattør, hvis synspunkter om politik, kultur og de problemstillinger som optager det moderne menneske, ofte er kontroversielle og konfronterende. Hun fik et stormende internationalt gennembrud med ”The Female Eunuch” i 1970, der var med til at placere hende som en af den 20.århundredes mest betydningsfulde feministiske stemmer, men kendes blandt andet også for sit bidrag til debatten om den australske stats såkaldte forsoningspolitik over for den indfødte befolkning i ”Whitefella Jump Up: The Shortest Way to Nationhood” (2004). Hendes seneste værk ”Shakespeare's Wife” er en biografi om den ukendte Ann Hathaway, der som 26 årig – og gravid - blev gift med den kun 18 årige Shakespeare. Bogen er netop blevet udgivet i England.

Tid og sted

Forelæsningen afholdes i Festsalen på Københavns Universitet, Vor Frue Plads, kl. 18 – 19.30. Der er gratis adgang til forelæsningen, og pladserne tildeles efter først-til-mølle-princippet.

Program

Forelæsningen er offentlig og sidste del af et heldagsseminar om Australien, der arrangeres af Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet i samarbejde med RUC. Se konferenceprogrammet på https://engerom.ku.dk/arrangement/australia_whats_left/

For yderligere oplysninger om forelæsningen kontakt Australian Studies Centre på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk v/ lektor Eva Rask Knudsen, tlf. 35 32 85 84, e-mail erask@hum.ku.dk eller lektor Stuart Ward tlf. 35 32 92 83, e-mail stuart@hum.ku.dk