14. september 2007

Frygten sat på formel

Synet af en hugorm, der bugter sig over en skovsti, får de fleste af os til at stivne og holde vejret. Først når hugormen er tilpas langt væk, kan vi ånde lettet op og slappe af i de anspændte muskler.

De fleste kan nikke genkendende til sådan et reaktionsmønster. Og det giver god mening, at vi reagerer, som vi gør; slangens bevægelser er et signal til os om, at vi står over for en potentiel trussel. Men hvordan forklarer videnskaben vores reaktion?

I sin ph.d.-afhandling ”Explanation in Behavioral and Brain Science” undersøger Keld Stehr Nielsen netop modeller, der eksempelvis forsøger at forklare, hvad der sker i os mennesker, når vi støder på faresignaler – som fx en slanges bevægelser.

Best case study

- Jeg har analyseret nogle af de bedste og mest udbredte teorier og modeller, der beskæftiger sig med, hvordan mennesket er i stand til at justere sine handlinger på baggrund af information om omgivelserne, fortæller Keld Stehr Nielsen.

- En af modellerne handler som nævnt om, hvad der helt konkret sker i vores hjerne, når vi bliver konfronteret med faresignaler. Jeg forsøger at sige noget om, hvorfor modellen er så god. Og jeg forsøger at forfine de gode træk, så de kan bruges i andre sammenhænge.

- Behavioral and brain science – det som engang hed kognitionsforskning – er inde i en rivende udvikling. Jeg har egentlig bare prøvet at give forskerne nogle standardiserede værktøjer, slutter Keld Stehr Nielsen.

Forsvar

Det offentlige forsvar for afhandlingen finder sted torsdag den 20. september 2007, kl. 13.00 (præcis) i lokale 8.1.13 på Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Afhandlingen ”Explanation in Behavioral and Brain Science” er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120, 2300 København S.

Keld Stehr Nielsen, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling. E-mail: ksnielsen@hum.ku.dk. Telefon: 30 93 41 96.