7. september 2007

Litteraturen over for loven

Den italienske litterat, forfatter og kulturpersonlighed Claudio Magris er blevet udnævnt til adjungeret professor ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. I den anledning kommer Claudio Magris til København og holder tiltrædelsesforelæsning under overskriften "Literature before the Law". Det sker onsdag den 12. september kl. 14.15.-16.

”Claudio Magris indtager en særstilling inden for europæisk åndsliv som humanistisk forsker, som forfatter og som kulturpersonlighed”, hedder det i indstillingen - og til slut:
”Hans tilknytning vil i særdeleshed kunne inspirere instituttets forskere og støtte instituttets bestræbelse på at forene sprog, kultur og litteratur."

Claudio Magris selv sætter også stor pris på æren:
”Igennem 30 år har jeg haft den glæde at kunne samarbejde med kolleger og venner på Københavns Universitet og lære studerende at kende. Udnævnelsen af mig til adjungeret professor kroner denne årelange tilknytning, og jeg er meget taknemmelig."

Det er rektor Ralf Hemmingsen, der har udnævnt den adjungerede professor efter anbefaling fra et udvalg under Institut for Engelsk, Germansk og Romansk bestående af viceinstitutleder, professor, dr. phil. Lene Schøsler, docent, dr. phil. Hans Peter Lund og lektor, dr. phil. Gert Sørensen samt dekan Kirsten Refsing fra Det Humanistiske Fakultet.
Titlen som adjungeret professor kan tildeles personer på et højt fagligt niveau, som universitetet ønsker at anerkende med denne titel og knytte nærmere til instituttet. En adjungeret professor vil typisk holde forelæsninger og deltage i forskningsprojekter.

Ny bog

Claudio Magris, født 1939, har skrevet en lang række værker om europæisk litteratur- og kulturforskning især inden for det tysksprogede Centraleuropa. Siden midtfirserne har han især skrevet essays og skønlitteratur. Han er bogaktuel i Danmark med romanen ”I blinde” (Alla cieca), der udkommer på Samlerens Forlag den 20. september.

Tid og sted

Tiltrædelsesforelæsning onsdag den 12. september kl. 14.15-16 i lokale 27.0.09, Njalsgade 128 (bygning 27), Københavns Universitet Amager. Der vil være en reception i forbindelse med arrangementet.

Lene Waage Pedersen, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, tlf. 35 32 84 31 waage@hum.ku.dk