22. oktober 2007

Spansk kulturel opblomstring - trods nationalt forfald

Mens de fleste andre landes litterære guldaldre har været sammenfaldende med kulturelle opgangsperioder, blomstrede den spanske litteratur på et tidspunkt, hvor landet var i forfald. En række udødelige europæiske hovedværker – heriblandt Cervantes’ berømte Don Quixote – blev til under voldsomme politiske konflikter, religiøse kontroverser og afgrundsdyb social og økonomisk krise.

Det er dette paradoks, Sofie Kluge beskæftiger sig med i sin ph.d.-afhandling ’Schism - Allegory - Comedia. The Spanish Baroque Between Medievalism & Modernity’.

I afhandlingen analyserer Sofie Kluge en lang række litterære og ikke-litterære tekster fra perioden. Hun anskueliggør, hvordan kunsten og litteraturen i det 17. århundrede afspejlede tidens eksistentielle og religiøse problemstillinger, og derved kom til at spille en afgørende rolle.

Livet som skuespil

Calderóns skuespil, Livet er en drøm, fungerer som afhandlingens litterære omdrejningspunkt. Ifølge Sofie Kluge belyser dette stykke nemlig i særlig grad den sammenvævning mellem kunst og religion, der var barokkens ’svar’ og reaktion på tidens væsentlige problematikker. Ligesom andre af den spanske guldalders store forfattere, som fx Cervantes, Lope de Vega, Luis de Góngora og Francisco de Quevedo, gav Calderón disse problematikker et nuanceret og troværdigt litterært udtryk, samtidig med at han søgte at løse dem.

Tid og sted

Det offentlige forsvar for Sofie Kluges ph.d.-afhandling ’Schism - Allegory - Comedia. The Spanish Baroque Between Medievalism & Modernity’ finder sted den 23. oktober 2007 kl. 13 (præcis) i lokale 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, KUA (bygning 23, stueetagen).

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Karen Blixens Vej 1, 2300 København S.

Sofie Kluge, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, e-mail: skluge@hum.ku.dk, mobil: 29 92 39 32.