24. oktober 2007

Hjerneforskning forklarer historiens gang

For de fleste moderne mennesker fremstår de antikke romere som rationelle teknokrater, men når den mægtige romerske hær skulle angribe, spurgte generalen først fuglene til råds. Og når de skulle bestemme, hvem der skulle regere i provinserne, trak de lod. Nu forklarer en ny ph.d. afhandling ved hjælp af hjerneforskning, hvorfor romerne i så høj grad støttede sig til det irrationelle og overtroen.

Afhandlingen 'The Dissemination of Divination in Roman Republican Times – A Cognitive Approach' søger at besvare det grundlæggende spørgsmål: “Hvorfor var den romerske kultur gennemsyret af divination i mange hundrede år”. Divination er en teknisk betegnelse for den praksis at opnå viden om ting, som ellers er utilgængelige for menneskelig sansning og tanke, oftest om fremtiden. Vi kender det i den vestlige verden i form af astrologi, numerologi, clairvoyance, tarotkortlæsning osv. Men der findes intet kendt folk eller kultur, som ikke har brugt en eller flere former for divination.

Overtroen sat på formel

Med udgangspunkt i kognitionsforskningen udvikler Anders Lisdorf en teoretisk model for, hvordan divination repræsenteres. Han forklarer, hvorfor mennesker til alle tider og alle steder har stor tiltro til divination. Men divination er ikke lige udbredt i alle kulturer. Der må derfor også være andre faktorer uden for den menneskelige hjerne, som spiller ind i udbredelsen af divination i en given kultur. For at integrere de faktorer med de kognitive benytter Anders Lisdorf nogle udbredelsesmodeller, der forklarer, hvordan  divinationsformer udbredes og vedbliver at eksistere.

Ud fra denne viden analyserer Anders Lisdorf de historiske kilder til romersk divination fra 6.årh til 1.årh før vor tid. Den teoretiske model giver en sammenhængende dynamisk forklaring på udbredelsen af divination i romersk kultur, noget som tidligere antik forskning ikke har kunnet give. Det viser sig, at fire simple ligninger kan beskrive udbredelsen af divination i den romerske kultur. Disse ligninger synes at kunne  generaliseres til andre kulturer samt tilpasses til at beskrive betingelserne for udbredelsen af “informationsproducerende institutioner” generelt.

Tid og sted

Det offentlige forsvar for Anders Lisdorfs ph.d.-afhandling ’The Dissemination of Divination in Roman Republican Times – A Cognitive Approach’ finder sted den 26. oktober 2007 kl. 13 (præcis) i lokale 8.1.13 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80.

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Det Humanistiske Fakultet, Snorresgade 17-19, 2300 København S.

Cand.mag. Anders Lisdorf, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, e-mail: andersl@hum.ku.dk, tlf. 28 55 87 99.