29. marts 2007

2 adjungerede professorer tiltræder

Torsdag den 29. marts tiltræder dr.phil. Birgitte Possing og mag. scient. Jens Dahl som adjungerede professorer ved Center for Komparative Kulturstudier på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) ved Københavns Universitet.

Universitetet kan tildele titlen ’adjungeret professor’ til personer på et højt fagligt niveau, som universitetet ønsker at anerkende med denne titel og samtidig knytte nærmere til institutionen. En adjungeret professor vil typisk afholde forelæsninger og deltage i forskningsprojekter. Der er ingen løn involveret i udnævnelsen, men den adjungerede professor får til gengæld stillet kontorfaciliteter og netværk til rådighed.

Rektor Ralf Hemmingsen har udnævnt de to adjungerede professorer efter anbefaling af institutbestyrelsen på ToRS og dekan Kirsten Refsing fra Det Humanistiske Fakultet.

Birgitte Possing

Dr.phil. Birgitte Possing er historiker og antropolog og er seniorforsker ved Statens Arkiver, hvor hun for tiden er engageret i et tværfagligt projekt om biografier. Birgit Possing blev professorbedømt ved Syddansk Universitetscenter i 1999. Fra 2000-2005 var hun direktør for Danmarks Humanistiske Forskningscenter og inden da forskningschef ved Nationalmuseet. En del af begrundelsen for udnævnelsen af Birgitte Possing er, at der i hendes nuværende biografiske forskningsprojekt indgår der historiske, antropologiske, litterære og kunsthistoriske discipliner, som egner sig godt til områdestudier, der kendetegner ToRS.

Jens Dahl

Mag. scient. Jens Dahl er antropolog og eskimolog og har tidligere været tilknyttet faget Eskimologi som adjunkt og lektor. Siden 1980’erne har Jens Dahl arbejdet i International Workgroup for Indiginous Affairs (IWGIA) - siden 1998 som direktør. Hans forskning omfatter etnicitet, indfødte folk, politik og selvstyreprocesser. Jens Dahl fratræder sin stilling som direktør på IWGIA i oktober i år, hvor han fylder 60.  En del af begrundelsen for udnævnelsen af Jens Dahl er, at han kan være med til at tilføre ToRS fagudviklingsmæssige inspirationer på tværs af fagene og være til stor hjælp mht. adgang til en række vigtige internationale netværk af stor betydning for forskningen og undervisningen.

Tiltrædelsesforelæsninger

Tiltrædelsesforlæsningerne finder sted torsdag den 29. marts 2007 kl. 15.15 på Snorresgade 17-19, 1. sal, lokale U3.

15:15
Velkomst ved institutleder Ingolf Thuesen, ToRS

15:30
Tiltrædelsesforelæsning ved Birgitte Possing: “Biografien – en tværkulturel genre med mange liv”

16:00
Tiltrædelsesforelæsning ved Jens Dahl: “Indfødte folk og globalisering”.

Komparative Kulturstudier ved ToRS på Det Humanistiske Fakultet.

Projektkoordinator Ditte Maria Søgaard, ToRS, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, e-mail dms@hum.ku.dk, tlf. 35 32 85 33, mob. 28 75 89 00.