14. marts 2007

Kulturelt rendezvous på Amager

Temaet er 'Kulturmøde', når Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet i denne weekend for fjerde gang slår dørene op for Humaniorafestival. I løbet af lørdag og søndag får alle interesserede mulighed for at opleve, hvad humaniora har at byde på. Der vil være både foredrag, udstillinger, boder, rundvisninger, dans og musik, og det hele foregår i universitetets nye bygninger på Njalsgade. Alle arrangementerne er gratis.

Dekan Kirsten Refsing fra Det Humanistiske Fakultet siger:

-Humaniorafestivalen giver de besøgende rig mulighed for at opleve, hvor bredt de humanistiske fag spænder, og vi glæder os over at kunne byde indenfor til en weekend fyldt med spændende oplevelser. Vi er stolte over at kunne fremvise eksempler på alle de interessante områder, der i dag bliver diskuteret og forsket i på humaniora, og vi håber, at rigtig mange vil benytte lejligheden til at slå et smut forbi.

Navne og nomader

På festivalen kan man blandt andet møde navneforsker Birgit Eggert, der fortæller, hvorfor gamle navne som Freja og Noah i dag hører til blandt de hotteste fornavne til nyfødte piger og drenge og høre stud.mag. Jonatan Leers foredrag om maskulinitet og gastronomi. Eller opleve religionshistoriker Mikael Rothstein fortælle, hvorfor penanerne, der er Borneos sidste nomader, er vigtige for vores forståelse af kultur og religion.

Ph.d. på plakaten

Festivalen lægger også vægge til en posterkonkurrence for fakultetets ph.d.-studerende, hvor interesserede kan blive klogere på, hvilke emner, der bliver forsket i og se, hvor gode humanistiske ph.d.er er til at formidle. Derudover er det også muligt at få en guidet rundtur i Ørestad Nord, hvor man, udover det nye KUA, blandt andet også finder byggerier som Tietgenkollegiet, IT-Universitetet og den nye og meget omdiskuterede DR By.

Tid & sted

Lørdag den 17. marts og søndag den 18. marts 2007 på Københavns Universitet Amager (Det nye KUA), Njalsgade 134, bygning 22 og 23, 2300 Kbh. S. Det er let at finde festivalen: Metrostationen Islands Brygge ligger på Njalsgade, ca. 5 minutters gang fra universitetet. Buslinjerne 12, 33 og 34 kører lige til døren.

Yderligere info

Det samlede festivalprogram kan ses på www.humaniorafestival.dk - her ligger der også billeder til pressebrug. Du kan få yderligere oplysninger om festivalen hos kommunikationsmedarbejder Anna Bak på telefon 35 32 92 27 / 22 64 03 55 eller anna@humanist.ku.dk