22. marts 2007

Nye afsløringer om "prinsen af Danmark"

Teaterinstruktør og dramatiker Lars Kaabers doktordisputats "Staging Shakespeare's Hamlet - a Director's Interpreting Text Through Performance" diskuterer fire århundreders kritisk tilgang og scenisk præsentation af Shakespeares danske tragedie fra 1601.

Lars Kaabers hovedtese er, at spilletraditionen siden 1663 er blevet præget af de forskellige perioders skiftende værdier, som gradvist men permanent har bragt stykket stadig længere væk fra dets oprindelige ånd og intention. En af hans teorier er fx, at Hamlet som den gode søn fortrinsvis er en neoklassicistisk tilføjelse til Shakespeares tekst, og at Hamlet som intellektuel og Ophelias tilbeder er tolkninger fra romantikken.

Disputatsen behandler Hamlets rolle som hovedperson i en hævntragedie og diskuterer, om Hamlet ved stykkets slutning overhovedet - som Hamlet-traditionen foreskriver - kan siges at have hævnet faderen. Måske tager stykkets slutning snarere tager form af en hævn over faderen, hvis fortidige politiske sejr over norske Fortinbras tilintetgøres, da Danmark ender på norske hænder?

Scene for scene

I sin scene-for-scene-gennemgang af Shakespeares stykke drøfter disputatsen desuden forskellige hævdvundne spilletraditioner, som synes at være i strid med stykkets tekst; fx spøgelsets tilsynekomst og bortgang i første akt. Det er kutyme at lade spøgelset - for så vidt som det overhovedet fremstilles af en skuespiller - gå majestætisk på og af scenen. Men i Shakespeares tekst synes brugen af Globeteatrets faldlem at fremgå; dels ved vagternes udsagn om forvirring ved spøgelsets pludselige forsvinden, dels ved spøgelsets endelige placering (i første akts femte scene) under scenegulvet.

Kaaber diskuterer også indflydelsen fra andre renæssancetekster, såsom den hyppigt opdukkende strid om muligheden af, at Montaignes Essais er slået ned i Hamlet. Herudover leder han efter spor af Shakespeares samtidige i teksten, og undersøger bl.a. om Jarlen af Southampton kunne være en inspirationskilde til Hamletfiguren.

Forsvar

Det offentlige forsvar for cand.mag. Lars Kaabers doktordisputats "Staging Shakespeare's Hamlet - a Director's Interpreting Text Through Performance" finder sted fredag den 23. marts 2007 kl. 13.00 i auditorium 23.0.50 på Det Humanistiske Fakultet, KUA, Njalsgade 126. Dekan Kirsten Refsing fra Det Humanistiske Fakultet leder forsvaret, der vil foregå på engelsk.

Afhandlingen er trykt på The Edwin Mellen Press, som første bind i serien "Studies in Performance", og kan købes til en pris af 139,95 dollar. Køb afhandlingen via dette link.

Teaterinstruktør og dramatiker Lars Kaaber, tlf.: 45 86 01 60, e-mail: lars@larskaaber.dk