16. marts 2007

Fanget på forsiden

Det kan være svært at få forskningen i avisen. Men hvis en forsker i en tv-debat siger, at justitsministeren skal holde sin kæft, så kommer det straks i avisen. Og hvis forskeren i forbindelse med en undervisningstime opfordrer sine studerende til at gå til demonstration, så kan det føre til utilfredshed i krogene. Og denne utilfredshed kan anonymt blive mailet videre til en journalist ved en avis, som gør den til en klage til universitetets fagråd. Og så må dekan, forsker og en repræsentant fra fagets fagråd af studerende stille til interview på forsiden. Når detaljer passer perfekt ind i ideologiske strømninger og fortælleskemaer, så kører mediekarrusellen - også selv om det viser sig, at vigtige detaljer var forkerte.

Deltag i debatten

Med udgangspunkt i den aktuelle sag med lektor Mikael Rothstein som ufrivilligt kom på forsiden af Jyllands-Posten på grund af sit stærke engagement i Ungdomshuset, afholder Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet et åbent debatarrangement i forbindelse med weekendens Humaniorafestival. Debatarrangementet finder sted søndag den 18. marts kl. 13.30 på Københavns Universitet Amager.

Dekan Kirsten Refsing indleder debatarrangementet med en kort indtroduktion, hvorefter kommunikationsforsker lektor Klaus Kjøller holder et oplæg om de vigtigste mediemekanismer bag forløbet. Han vil se på sagen så objektivt og neutralt som muligt og fortælle, hvad universitetet og dets ansatte kan lære af sagen. Herefter bliver der åbnet for debatten.

JP har desværre ikke kunnet afse tid til at deltage i debatarrangementet. Ikke desto mindre er hele forløbet stadig aktuelt - bl.a. fordi andre forskere også kan frygte at blive "fanget på forsiden" på en uholdbar baggrund. JP's læsere er blevet inviteret til arrangementet i et indlæg, som dekan Kirsten Refsing har sendt til redaktionen.

Tid & sted

Debatarrangementet finder sted søndag den 18. marts kl. 13.30 -14.30 i auditorium 23.0.49 på Københavns Universitet Amager (Det nye KUA), Bygning 23, Njalsgade 134, 2300 Kbh. S.

Yderligere info