29. juni 2007

Liv til ur-sprog

I sin afhandling ’Contributions to the History of the Breton Language’, dykker Anders R. Jørgensen ned i det keltiske sprog bretonsk, der bliver talt af et mindretal i Bretagne i Nordvestfrankrig. Sproget kom til Frankrig primært fra områderne Cornwall og Devon i Sydvestengland i det 5. og 6. århundrede, og i dag forstår og taler cirka en kvart million mennesker sproget, der dog gradvist fortrænges af fransk.

Rekonstruktion af ur-sprog

Afhandlingens sprogstudier ligger inden for områderne etymologi, dvs. læren om ords oprindelse og udvikling, versifikation, dvs. læren om rim, stavelser osv. i poesi, og lydhistorie. Anders R. Jørgensen ser på, hvordan sproget har udviklet sig siden ankomsten fra England til Frankrig for omkring 1500 år siden, og han forsøger blandt andet ved hjælp af forskellige nutidige dialekter af bretonsk at bidrage til rekonstruktionen af ur-britannisk, der var det oprindeligt indførte sprog.

Startskud til ordbog?

Anders R. Jørgensens studier bidrager til udforskningen af både bretonsk sproghistorie og etymologi, og studierne kunne være startskuddet til en ny interesse for forskning i bretonsk etymologi – et ellers relativt forsømt forskningsområde. Håbet er, at hans studier kan anspore til en moderne, videnskabelig etymologisk ordbog over de britisk-keltiske sprog.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Anders R. Jørgensens afhandling ’Contributions to the History of the Breton Language. Studies in Etymology, Versification, and Historical Phonology’ finder sted lørdag den 30. juni 2007 kl. 12.00 (præcis) i lokale 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (nye KUA), 2300 København S.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120, 2300 København S.

Anders R. Jørgensen, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, tlf.: 35 32 86 48 (KUA), mobil tlf.: 00 46-70 40 62 179, e-mail: indoandric@gmail.com