26. juni 2007

Sharia – et spørgsmål om fortolkning

Sharia bliver ofte sidestillet med islamisk lov. Men sharia er ikke en entydig og konkret størrelse. Det er et teologisk princip, som bliver udlagt forskelligt af forskellige mennesker til forskellige tider og på forskellige steder. I ph.d.-afhandlingen ’Divine Law and Human Understanding: Interpreting shari’a within the institutions of ifta’ and qada’ in Saudi Arabia' afdækker Dorthe Bramsen fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, hvordan saudiarabiske religiøse lærde i dag forstår og udlægger sharia.

Det saudiske rationale

Loven i Saudi-Arabien er ikke fastlagt i paragraffer, bortset fra på nogle få områder. Den bliver defineret og fortolket af islamiske retslærde på baggrund af Koranen og profeten Muhammads ord og gerninger, og tidligere udlægninger af loven skaber i princippet ikke præcedens. Rationalet er, at tidligere udlægninger kan være forkerte, og at enhver er forpligtet til overfor Allah at søge sandheden, hvis han er uddannet til det. Sandheden i form af sharia anses for at være altomfattende og altdækkende og i alle tilfælde at kunne udledes af Koranen, som indeholder Allahs tale til mennesket, og Muhammads ord og gerninger, som er inspireret af Allah. Hvis den ikke kan udledes direkte, må den ifølge de saudiske lærde udledes indirekte via konsensus blandt de retslærde eller via analogislutninger.

Kvinder og biler

Dorthe Bramsens ph.d.-afhandling består af tre dele: Den første del giver en introduktion til islam og islamisk lov i Saudi-Arabien og til den såkaldte 'usul al-fiqh-videnskab', dvs. videnskaben om de islamisk-juridiske principper og den retslige erkendelseslære. Anden del undersøger og analyserer den måde, som saudiske retslærde argumenterer på, idet den tager en række konkrete og aktuelle spørgsmål op, som fx hvorfor kvinder ikke må køre bil. Tredje og sidste del af afhandlingen undersøger og analyserer retsproceduren og retslogikken inden for de saudiske domstole, og fokus er her især på reglerne for bevisførelse.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Dorthe Bramsens ph.d.-afhandling finder sted den 28. juni kl. 13 (præcis) i lokale 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (Nye KUA), 2300 København S.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Snorresgade 17-19, 2300 København S.

Dorthe Bramsen, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Det Humanistiske Fakultet mobil: 61 34 81 86, e-mail: bramsen@hum.ku.dk