18. juni 2007

Musikkens stilheder

Juliana Hodkinsons ph.d.-afhandling ’Presenting Absences’ handler om stilhed i nutidig musik og lydkunst fra det sidste halve århundrede.

Transcendentalt signal

Komponisternes brug af stilhed udfordrer musikkens rammer, og Hodkinson argumenterer for, at lange stilhedssekvenser i musikken kan være med til at forstærke lytterens oplevelse af de musikalske værker.

I musiksammenhænge taler man ikke kun om akustisk stilhed, lydmæssig stilhed, men også om æstetiske og retoriske stilheder, hvor stilheden bliver brugt som teknik til at fremhæve noget ud over lyden. Det, der fremhæves, når komponister holder musikken tilbage, kan være meget forskelligt fra genre til genre og epoke til epoke. I den meget tidlige musik kunne pauserne fx være et signal om at, ’nu lytter vi til Gud’, hvorimod stilheden i musikken i efterkrigsårene ofte fik karakter af en traumatisering og måske endda en indirekte reference til Auschwitz.

I afhandlingen analyserer Hodkinson en række nyere værker, hvor musikalsk stilhed bliver brugt på en måde, der rækker langt ud over pausefunktionen. Hun fokuserer på John Cage og hans koncertstykke 4’33”. For selvom Cage om den akustiske stilhed sagde, at ”there’s no such thing as silence”, er hans dominans på dette område stadig massiv. I lighed med Cages musiktrætte udsagn om, at ’toner er ikke toner, de er Beethoven’, føler mange musikfolk stadigvæk, at ’stilhed er ikke stilhed, det er John Cage’. Ud over sin analyse af Cages retoriske forhold til stilhed, laver Hodkinson en sammenlignende analyse af to stilhedsprægede kammermusikværker fra 80’erne af Luigi Nono og Salvatore Sciarrino. Afhandlingen rummer derudover analyser af stilheder i aktuel digital lydkunst af Christof Migone og Francisco López.

Eksempler på stilhed

I afhandlingen beskriver Hodkinson nogle eksempler på stilhed. Blandt eksemplerne finder man det fænomen, der opstår, når en cd, der er så stille, at man glemmer at have sat den på, pludselig giver lyd fra sig alligevel. Et andet eksempel er en cd, hvor audio input er komplet fraværende på 18 af cd’ens 36 numre. Og endnu et eksempel på stilhed i musikken er, når musikerne på en scene pludselig holder inde og stopper med at spille. Publikum i salen gør det samme, mens de venter og lytter efter en fortsættelse eller en afslutning af nummeret.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Juliana Hodkinsons ph.d.-afhandling ’Presenting Absences: Constitutive Silences in Music and Sound Art since the 1950s ’ finder sted den 20. juni kl. 13 (præcis) i lokale 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (Nye KUA), 2300 København S. Forsvaret foregår på engelsk.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afdeling for Musikvidenskab, Klerkegade 2.

Juliana Hodkinson, Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, tlf: 35 32 84 96, mobil: 40 91 06 42, e-mail: contact@julianahodkinson.net