Cassirer, Kant og myten
I ph.d.-afhandlingen ’Ernst Cassirers mytefilosofi’ undersøger Esther Oluffa Pedersen den tyske filosof Ernst Cassirers mytebegreb – både som en del af hans kulturfilosofi og som et begreb til at analysere politisk totalitarisme, primært den tyske Nationalsocialisme.
Begrebet ’myte’ betyder for Cassirer (1874-1945), at myten udgør en særlig måde at begribe verden på og udfolder en særlig livsform, der har vidtrækkende konsekvenser for mennesket.
Udgangspunktet for Esther Oluffa Pedersen afhandling er, at undersøge, hvordan Cassirers mytebegreb er udviklet under påvirkninger fra den tyske filosof og teoretiker Kant. Desuden analyserer hun Cassirers forsøg på at forstå den tyske Nationalsocialisme via mytebegrebet og hans påstand om mytens funktionalitet som et redskab for totalitær politik.
Symbolske former og arven fra Kant
Cassirer ville udbygge og forbedre Kants ide om, at grundlaget for menneskelig erfaring stammer fra mennesket selv. For Kant var det udelukkende den form for erfaring, som vi kan systematisere i naturvidenskaben, der giver os mulighed for erkendelse af den virkelige verden. Cassirer hævder derimod, at også myten er et udtryk for ægte verdenserfaring, og at de symbolske former; sprog, kunst, teknik, religion og videnskabelig erkendelse viser os, at vores verdenserfaring udfolder sig i mange - og ofte konkurrerende - retninger.
Myte og politik
I afhandlingen undersøger Esther Oluffa Pedersen, hvordan Cassirer i 1940’erne videreudviklede sine ideer om den mytiske livsform i et forsøg på at forstå opkomsten af totalitarisme i Europa. Hun viser, hvordan Cassirer analyser den historiske udvikling af det politiske rum.
Cassirer analyserer Nationalsocialismen som udtryk for en politisk-social teknik, der benytter sig af en mytisk erfaringsform. At en moderne politisk bevægelse griber tilbage til mytiske erfaringsformer skyldes, at mytens reference til menneskets følelsesmæssige og udtryksmæssige side kan bruges yderst effektivt i sammenhæng med teknikker til fastholdelse politiske magt uafhængigt af den retsstatslige legitimering. Cassirer viser herved, at den politiske myte ikke en tilbagevenden til et arkaisk politisk fællesskab. Den er bevidst og behændig politisk magtudøvelse – og Nationalsocialismen udgør blot et særligt gruopvækkende eksempel herpå.
Forsvar
Det offentlige forsvar finder for Esther Oluffa Pedersens afhandling ’Die Mythosphilosophie Ernst Cassirers – zur Bedeutung des Mythos in der Auseinandersetzung mit der Kantischen Erkenntnistheorie und in der Sphäre der modernen Politik’ finder sted den 29. juni 2007 kl. 13.00 (præcis) i lokale 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (nye KUA), 2300 København S.
Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut Kunst- og Kulturvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.
Kontakt
Esther Oluffa Pedersen, Afdeling for Filosofi, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, tlf.: 35 52 88 90, mobil tlf.: 40 51 44 61, e-mail: eop@hum.ku.dk