28. juni 2007

Guld til guderne

I første halvdel af 500-tallet ofrede de nordiske jernalderfolk helt ekstraordinært store mængder ornamenterede guldsmykker – de såkaldte brakteater – som var forbundet med stor prestige og rigdom. I disputatsen 'Brakteatstudier' forklarer museumsinspektør, mag.art. Morten Axboe offergaverne som jernaldermenneskets forsøg på at forsone guderne efter et katastrofalt misvækstår i 536 e.Kr., hvor Solens stråler knap kunne nå ned til Jorden.

Ifølge Morten Axboe ofrede jernalderfolkene så meget guld, at de ikke kunne opretholde produktionen af brakteater i den følgende periode, hvorfra arkæologerne har meget få guldfund. En forklaring kan være, at den religiøse og politiske elite har følt sig presset til at vise handlekraft ved at ofre deres rigdomme til guderne. På den måde kan offergaverne også have været en politisk overlevelsesstrategi.

Solen dør!

Samtidige forfattere fra middelhavsområdet beskriver, hvordan Solen i et helt år fra 536-537 e.Kr. havde et blåligt skær, og at sollyset næsten ikke var i stand til at kaste skygger. Solen var ved at dø, mente de. Det betød, at høsten slog fejl, og at store dele af verden blev kastet ud i hungersnød. Analyser af årringe i egetræer i Norden fortæller arkæologerne, at de nordiske jernaldermennesker var udsat for de samme barske klimabetingelser det år.

Den døende sol kan have været forårsaget af et stort vulkanudbrud eller et meteornedslag, som har lagt et slør højt oppe i atmosfæren, men jernaldermennesket har kun kunnet forklare fænomenet med, at de havde påkaldt sig gudernes vrede. Og vrede guder skulle altså formildes med guld.

Forsvar og live webcast

Det offentlige forsvar for disputatsen finder sted fredag den 29. juni kl. 13.00 (præcis) i Det Nye KUA, Njalsgade 126, lokale 23.0.50. Hvis du ikke har mulighed for at overvære forsvaret på Det Humanistiske Fakultet, kan du se det som live webcast ved din pc på www.itmedia.dk (efterfølgende bliver forsvaret lagt ud samme sted som podcast).

”Brakteatstudier” er udgivet af Det Kongelige Nordiske Oldskriftselskab i rækken Nordiske Fortidsminder, Ser. B nr. 25 og koster 300 kr. + moms og evt. forsendelse. Den kan købes i Nationalmuseets butik eller ved henvendelse til Oldskrift­selskabet, Frederiksholms Kanal 12, 1220 København K. Medlemmer af Oldskrift­selskabet og Jysk Arkæologisk Selskab kan købe bogen med 33% rabat.

Yderligere oplysninger

Hvis du vil vide mere om brakteatstudierne og doktordisputatsen, kan du kontakte museumsinspektør Morten Axboe på tlf. 33 47 31 56 eller på Morten.Axboe@natmus.dk.