27. juli 2007

Sommerferie? Næ, lad os hellere opfinde noget nyttigt

I Filmbyen har Københavns Universitets humanistiske fakultet og innovationsvirksomheden Zentropa WorkZ samlet 6 virksomheder og 36 elitestuderende fra hele landet til en intensiv sommerskole i innovation. Formålet er bl.a. at udvikle nye forretningsmuligheder for virksomheder.

Hjemmeside til borgerinddragelse

En af de medvirkende virksomheder er Københavns Kommune. Deres behov er en hjemmeside og en række events, der hjælper den enkelte borger til at skabe politiske og sociale aktiviteter. Syv studerende fra forskellige universiteter, business- og designskoler knokler med at løse opgaven. For Kim Rosenløwe Bondesen - kommunikationsstuderende på humaniora, Københavns Universitet - er det utroligt attraktivt, at WorkCamp07 handler om at løse virkelige cases.

”Det er enormt motiverende, at de resultater, vi kommer frem til, rent faktisk betyder noget og gør en forskel. For mig er det en unik chance for at sætte min faglighed i spil over for studerende med helt andre fagligheder, som jeg ikke har arbejdet sammen med før”, fortæller Kim Rosenløwe Bondesen.

Københavns Universitet og Zentropa WorkZ

Undervejs i processen bliver de studerende vejledt af innovationsmestre fra innovationsvirksomheden Zentropa WorkZ, som sammen med Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet står bag forløbet. Sommerskolen startede som pilotprojekt sidste år, og det var så stor en succes, at den i år er blevet gjort til en officiel elitesommerskole.

Hele forløbet varer fem uger, og Michael Thomsen, partner i Zentropa WorkZ, fortæller, at det er helt bevidst, at det foregår på neutral grund i Filmbyen og hverken på universitetet eller hos virksomhederne. For på den måde tvinges både studerende og virksomheder ud af hverdagens faste rammer, hvilket er vigtigt for at stimulere kreativitet og radikal nytænkning:

”Innovationsarbejde kræver, at man ser på sin virksomhed med nye øjne. Det kan være meget svært, hvis man sidder på den stol, og i det lokale, man befinder sig i til daglig. Derfor er det ofte givende at flytte sig fysisk. På samme måde er det tit utrolig interessant at samarbejde med studerende, da de ikke er bundet af indgroede forestillinger om, hvordan tingene bør gøres. Derimod ser de på verden – og virksomheden - med friske øjne og undrer sig ofte over ting, vi andre tager for givet”, siger Michael Thomsen.

Humaniora på Københavns Universitet har gennem en årrække haft fokus på at give deres studerende mulighed for at arbejde med innovation under uddannelsen. Trine Middelbo Sørensen, leder af væksthuset Katalyst siger:

”Vi ønsker at uddanne de bedste kandidater og tror på, at arbejdet med virkelige cases skaber udfordringer, der kan være med til at gøre de studerende endnu bedre. Derfor har vi også oprettet et væksthus for iværksættere, ligesom vi har kurser i oplevelsesøkonomi, innovation og entrepreneurship, hvor de studerende starter egne virksomheder.”

Sommerskolen varer indtil den 23. august, hvor de studerende fremlægger deres resultater for virksomhederne. Herefter er der åbent hus for alle interesserede.

Fakta om WorkCamp07

5 uger – 36 studerende – 6 virksomheder – 6 radikale løsninger – 16 innovationseksperter.

For mere information

Michael Thomsen, partner i Zentropa WorkZ, tlf. 45 25 45 82 50, michael.thomseb@workz.dk
Trine Middelbo Sørensen, leder af væksthuset Katalyst ved Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, tlf. 45 20 77 19 73, tmiddelbo@hum.ku.dk