13. juli 2007

Grynt og brøl - brugen af lyd i computerspil

’What are those Grunts and Growls over there?’ er titlen på Kristine Jørgensens ph.d.-afhandling, der handler om lydens funktion i computerspil. Kristine Jørgensen viser blandt andet, hvordan lyd i et computerspil fungerer som en støtte for spillerens handlinger i spilverdenen. Lyd i computerspil er et uudforsket område i spil- og medieforskningen, og afhandlingen fokuserer på forholdet mellem spillenes lyd og de hændelser og handlinger, som foregår i spillenes univers.

Lyd forstærker spiloplevelsen

Computerspil er både spilverden og brugersystem. Som spilverden bliver computerspillet forstået som en virtuel verden, hvor spilleren er en handlende aktør. Lyden forstærker spillerens følelse af tilstedeværelse i den virtuelle verden.
Betragtet som brugersystem, er det derimod spilleren, der styrer computerspillet ved hjælp af fx mus og tastatur. Her fungerer lyden som en vigtig del af brugervenligheden og som et system, der giver spilleren information om handlinger i spillet.
Kristine Jørgensen argumenterer for, at spillenes lyd knytter spiloplevelsen sammen med brugervenlighedsprincippet ved at lade lyde, der tjener til at styrke brugervenligheden smelte sammen med de lyde, der er til for at skærpe følelsen af realisme og tilstedeværelse i spillet.

Warcraft vs. Hitman

Kristine Jørgensen benytter blandt andet filmvidenskabsteorier og studier af lyd som informationssystem. Derudover bygger hendes forskning på studier af to moderne computerspil, Warcraft III og Hitman Contracts. De to spil er eksempler på de to forskellige måder at bruge lyd på – både den informations- og den stemningsmæssige. Afhandlingen indeholder også interview med computerspillere og udviklere af computerspilslyd. Disse interview giver en indsigt i, hvad intentionerne bag udviklingen af lyd i computerspil er og viser, hvordan spillerne af Warcraft III og Hitman Contracts rent faktisk forstår og benytter sig af lydene i en spilsammenhæng.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Kristine Jørgensens ph.d.-afhandling ”What are those Grunts and Growls over there? Computer Game Audio and Player Action” finder sted tirsdag den 17. juli kl. 13.00 (præcis) i lokale 22.0.11 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (Nye KUA), 2300 København S. Forsvaret foregår på engelsk.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Kristine Jørgensen, Afdeling for Film- og Medievidenskab, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, tlf.: + 47 90 94 66 49 (mobil), e-mail: kristinej@hum.ku.dk