17. januar 2007

Verdensborgere i kamp for global fred

En dag vil alle nationer og religioner forenes i en ny verdensorden baseret på global fred og social retfærdighed! Utopi? Ikke hvis det står til tilhængerne af baha’i-religionen, der i Danmark tæller 250 medlemmer over 15 år og på verdensplan har mere end fem millioner tilhængere.

Professor, mag.art. Margit Warburg præsenterer i disputatsen ‘Citizens of the World. A History and Sociology of the Baha'is from a Globalisation Perspective’ et enestående materiale om en religiøs gruppe, der om nogen kan siges at være tæt forbundet med globaliseringen. Margit Warburg, der er religionssociolog,  har undersøgt det danske baha’i-samfund i mere end tyve år, lavet feltstudier blandt over tyve baha’i-samfund rundt om i verden og ikke mindst – som den eneste ikke-baha’i – gennemført arkivstudier og feltarbejde i baha’is verdenscenter i Haifa, Israel.

Politisk-religiøs aktivisme

Begrebet verdensborger står som en central rollemodel for baha’ierne. De har gennem mange år arbejdet intensivt i internationale sammenhænge, især i FN, for den politiske realisering af deres ideer om verdensborgerskab og en forenet verden. Baha’ierne forenes i denne aktivisme af troen på, at deres religion vil danne grundlaget for en forening af alle nationer og alle religioner i en ny politisk og religiøs verdensorden. Denne verdensorden vil basere sig på skrifter og profetier af religionens grundlægger, den iranske profet Baha’u’llah (1817-1892), som kan ses som en tidlig tænker inden for internationale relationer og etablering af global fred og social retfærdighed.

Forsvar

Det offentlige forsvar for disputatsen finder sted fredag den 19. januar kl. 13.00 (præcis) i auditorium 23.0.50 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 126, 2300 København S.

‘Citizens of the World. A History and Sociology of the Baha'is from a Globalisation Perspective’ er udgivet af E.J. Brill, Leiden 2006 og kan bestilles i boghandlen. Særtryk af det danske resume: Verdensborgere. Baha'iernes historie og sociologi i et globaliseringsperspektiv, Chaos. Dansk-norsk tidsskrift for religionshistoriske studier, nr. 43, 2005, pp. 171-188, kan fås gratis hos Bente Rossel, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Artillerivej 86, st., tlf. 35 32 89 57.

Kontakt

Professor Margit Warburg, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, tlf.: 35 32 89 64, e-mail: warburg@hum.ku.dk.Til toppen