12. februar 2007

Efter tsunamien

2. juledag 2004 blev indledningen til den værste naturkatastrofe i kendt tid. Jordskælvet ud for vestkysten af Nordsumatra, den efterfølgende tsunami samt et stort efterskælv ud for øen Nias krævede mere end 200.000 menneskeliv og lavede skader for mere end 10 mia. US$. Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Humaniora ved Københavns Universitet (KU) har nu i samarbejde med Den Indonesiske Ambassade, Den Thailandske Ambassade og Københavns Rådhus lavet udstillingen Tsunami Afterwards: Reconstructing Lives, der tager tilbage til Sumatra, naturkatastrofens epicenter, samt de omkringliggende områder i Indonesien og Thailand.

De overlevendes historie

De lande, der blev ramt af naturkatastrofen, står over for forskellige udfordringer i genopbygningsfasen, og det vil tage mange år for dem at komme ovenpå igen. På udstillingen bliver de overlevendes historie fortalt. Med fokus på de personlige, sociale og kulturelle dimensioner involveret i genopbygningsprocessen illustrerer udstillingen de overlevendes løfter og håb for fremtiden.

Udstillingen er baseret på en samling af værker af kunstnere og professionelle fotografer i Sydøstasien og Danmark, værker af studerende ved Sydøstasienstudiet og tegninger lavet af børn der oplevede tsunamien, .

Officiel åbning 13/2 kl. 15.30

Den officielle åbning af udstillingen m. reception (invitation påkrævet) foregår tirsdag den 13. februar kl. 15.30 i rådhushallen på Københavns Rådhus. Pressen har specieladgang fra kl. 15.00. Til åbningen vil der være taler af:

• Professor Yusny Saby, State Institute of Islamic Studies, Darussalam-Banda Aceh
  • Beskæftigelses- og Integrationsborgmester Jakob Hougaard
  • Dekan Kirsten Refsing, Det Humanistiske Fakultet, KU
  • Institutleder Ingolf Thuesen, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, KU

Herudover vil der være lyrikoplæsning på thailandsk/engelsk ved Thomas Håkansson og Kim Jespersen og på indonesisk/engelsk ved Jannik Asmann og Kristine Hansen Prasetyo.

Åbningstider

Udstillingen er åben for offentligheden fra den 14. til 24. februar (gratis adgang).

Udstillingen har åbent:
Mandag-fredag: 8.00-17.00
Lørdag: 9.30-13.00
Søndag: Lukket

Yderligere info

Kontakt projektmedarbejder Ditte Maria Søgaaard, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Det Humanistiske Fakultet, KU, tlf. 35 32 85 33 eller mobil 28 75 89 00.