7. februar 2007

Det ekspressive selv

Mennesket har altid stillet sig selv spørgsmål om identitet og selvets kringelkroge. Vores søgen efter svar på, hvilke hemmeligheder vil uden tvivl fortsætte, så længe menneskeheden består. I ph.d. afhandlingen Expressive Selfhood udfolder Lisa Käll fra Center for Subjektivitetsforskning den franske filosof Maurice Merleau-Pontys identitetsbegreb.

Utilstrækkelige termer

Med filosofisk fundament i Merleau-Ponty ser Lisa Käll selvet som udtryk og løsriver det fra modsætningsfyldte termer som indre og ydre, subjekt og objekt, sjæl og legeme. Hun mener, at de modsætningsfyldte termer er utilstrækkelige til at beskrive selvet, da selvet har en tvetydig og paradoksal struktur. Hvis man kun tager afsæt i begrebsmodsætninger, vil det resultere i en uholdbar forsimpling, hvor selvet enten forstås som et subjekt med absolut autonomi eller som en ren konstruktion. I modsætning til dette medtænker Lisa Käll, at selvet både er det, som leves og tilegner sig subjektive erfaringer, og samtidigt er noget, som er tilgængeligt for andre: Selvet inkorporerer derfor en første- og tredjepersons erfaringsdimension, som er adskilte men samtidig forudsætter hinanden.

Sprogligt og kropsligt udtryk

I afhandlingen peger Lisa Käll bl.a. på, at selvet både opstår som udtryk sprogligt og kropsligt. Hun anerkender den betydning, som sproget har for selvets udvikling uden at ignorere sprogets fundering i den levede kropslige erfaring. Hun undersøger derfor kropliggørelsen af det ekspressive selv og ser på, hvordan den udtrykkende krop fremviser en identitet mellem udtrykket og det, som udtrykkes. Gennem hele afhandlingen kører der et tema om relationen mellem identiteten og det ydre, som karakteriseres som andethed, og Lisa Käll  konkluderer, at det ekspressive selv er opstået ud af en kontinuerlig proces af 'selving' og 'othering'.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Lisa Källs afhandling Expressive Selfhood finder sted den 9. februar 2007 kl. 13.00 (præcis) i lokale 23.0.50 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (nye KUA), 2300 København S.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut Kunst- og Kulturvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Lisa Käll, Center for Subjektivitetsforskning, Humaniora, Københavns Universitet tlf. 35 32 86 87, e-mail lik@cfs.ku.dk.