8. februar 2007

Nyt integrationsinitiativ på Københavns Universitet

På Københavns Universitet er der omkring 100 forskere fra forskellige fagområder, der beskæftiger sig med integration og migration i deres forskning. Universitetet har nu igangsat et tværfagligt integrationsinitiativ, hvor forskerne kan dele deres viden og samarbejde om forskningsprojekter.

Der er tre overordnede formål med det nye integrationsinitiativ:

• At synliggøre den igangværende forskning og forskningsresultater inden for integrationsfeltet.
  • At skabe interne og eksterne samarbejder.
  • At sikre en praktisk anvendelse af forskningsresultaterne i samfundet.

Kickoff-konference

Integrationsinitiativet blev indledt med en intern kickoff-konference for universitetets forskere den 8. februar. På konferencen var der bl.a. oplæg af rektor Ralf Hemmingsen, integrationsminister Rikke Hvilshøj, beskæftigelses- og integrationsborgmester Jakob Hougaard, integrationsrådsformand i Københavns Kommune Khalid Alsubeihi og formand for boligforeningen Mjølnerparken Muhammed Aslam.

Forskning og forståelse

Rektor Ralf Hemmingsen udtaler om integrationsinitiativet:
-Integrationsinitiativet vil ikke kun virke befordrende for skabelsen af forskningsbaseret viden, der nytter - frem for politikudvikling, der beror på anekdotiske enkelterfaringer og sejlivede kæpheste. Mit håb er også, at initiativer som dette kan udvikle en større samfundsmæssig forståelse for de kulturelle implikationer, som globaliseringen har for Danmark som helhed.

Integrationsinitiativet er forankret på Det Humanistiske Fakultet, hvor initiativets formand, prodekan for forskning Mette Thunø fortæller:
-Via integrationsinitiativet kan vi kombinere specialviden fra forskellige felter og gøre integrationsforskningen mere målrettet og praktisk omsættelig. Tankerne bag initiativet er, at det skal være nemt for både forskere og offentlighed at skaffe sig viden om forskningsprojekter og komme i kontakt med forskerne inden for feltet.

Yderligere info

Kontakt prodekan for forskning Mette Thunø, Det Humanistiske Fakultet, tlf. 35 32 9116 (sekretær 35 32 80 63), e-mail mette@hum.ku.dk.

Læs mere om integrationsinitiativet på: http://integrationsinitiativet.ku.dk/