20. februar 2007

Teorien bag tæppet

I ph.d.-afhandlingen Dramaturgi og Perception forsøger Pil Hansen at finde ud af, hvordan teori om menneskets opfattelsesevne kan omsættes til dramaturgisk praksis. Dramaturgens arbejde består bl.a. i at rådgive dramatikeren eller instruktøren under skabelsen af et teaterstykke – men hvilken viden om teatrets udtryksmidler og tilskuerens oplevelsesmuligheder krydser dramaturgens vej til premieren? For at kaste lys på dette har Pil Hansen samarbejdet med ti danske og canadiske dramaturger.

Mellem teori og praksis

Pil Hansens projekt ligger i krydsfelter mellem teori og praksis. Læseren bliver først introduceret til begreber som teatralitet og performativitet, over overvejelser om stof og hukommelse, til kognitionspsykologiske og neurobiologiske teorier om forholdet mellem krop, hukommelse, perception og handlen. Herefter kommer de danske dramaturger på scenen i forbindelse med et forskningssamarbejde, hvor de har været med til at aktualisere forbindelser mellem dramaturgi og teori om perception, hukommelse og performativitet. I forlængelse af det har dramaturgerne indvilget i at få neddyk i deres egen optik og praksis analyseret, hvilket giver et helt unikt indblik i deres analytiske arbejdsmetoder. Ved hjælp af interviews med de canadiske dramaturger udskiller Pil Hansen desuden en række performative kommunikationsstrategier og erfaringer med kreative processer.

Til sidst sammenføres projektets resultater i metodiske råd, der både medtænker den kunstneriske udviklingsproces og tilskuerens perceptionsmuligheder i forestillingssituationen.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Pil Hansens ph.d.-afhandling: Dramaturgi og Perception - et udviklingsforsøg i krydsfelter mellem teori og praksis finder sted den 22. februar 2007 kl. 14.00 i lokale 23.0.50 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (nye KUA), 2300 Kbh. S.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Pil Hansen, e-mail: hansen.pil@gmail.com.