6. februar 2007

America Born Again

I USA er der en konstitutionel adskillelse af kirke og stat - alligevel har amerikanerne en stærk tradition for at blande religion og politik. Efter det kristne højres indtog på den politiske scene i slutningen af 1970erne har sammenblandingen nået nye højder. I ph.d.-afhandlingen "Between Secular & Sacred" undersøger Marie Andersen fra Humaniora på Københavns Universitet det religiøses betydning for amerikansk politik og konkluderer, at den nuværende situation kan karakteriseres som en såkaldt vækkelse.

Historikere anerkender, at USA har gennemgået tre store vækkelser; Den Første Store Vækkelse (ca. 1730-1760), Den Anden Store Vækkelse (ca. 1800-1840) og Den Tredje Store Vækkelse (ca. 1890-1920). Med den nye ph.d.-afhandling er der nu grundlag for at tilføje en Fjerde Store Vækkelse i historiebøgerne.

Ny metode

I afhandlingen ser Marie Andersen på den religio-politiske udvikling ud fra et retorisk perspektiv og udvikler en ny metode, der gør det lettere at analysere den retorik, der bruges. Tesen er, at hvis religion er blevet mere central i det politiske liv, burde det også kunne ses i den politiske retorik. For at spore ændringer i den religiøse sprogbrug analyserer Marie Andersen derfor amerikanske præsidenters "talen til nationen" fra 1949 til 2006. Resultaterne viser, at amerikansk præsidentiel retorik i stigende grad er blevet influeret af religion, og at de religiøse referencer er blevet mere subtile.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Marie Andersens afhandling "Between Secular & Sacred - America's Fourth Great Awakening & the Return of Religious Rhetoric in American Politics" finder sted den 9. februar 2007 kl. 13.00 (præcis) i lokale 22.0.11 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (nye KUA), 2300 København S.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 128, 2300 København S.

Marie Andersen tlf. 31 19 66 68, e-mail marieandersen@hum.ku.dk eller ma@kontrapunkt.com.