5. december 2007

Vinden kommer nede nordfra

Alle danskere kender og forstår umiddelbart betydningen af biord som op og ned, ud og ind, men de bruger dem nogle gange forskelligt, afhængigt af hvor de bor i landet: For en københavner lyder det fx underligt, at vinden kan komme ”nede nordfra”; for en fisker fra Bagenkop på Langeland er det helt naturligt.

I sin nye ph.d.-afhandling Danske retningsadverbier og rumlig orientering påviser Henrik Hovmark netop, at der er en generel sammenhæng mellem den måde, vi danner os sproglige forestillinger om vores fysiske omgivelser på, og vores sociale og kulturelle baggrund.

Når op bliver ned

- Selv om vi alle sammen kender grundbetydningen af op og ned, kan særlige kulturelle forhold bogstavelig talt vende op og ned på begreberne. Som vi kan se på eksemplet fra Bagenkop, er der for fiskere, som bevæger sig rundt ude på vandet, andre ting, som spiller ind på den sproglige opfattelse af retning og verdenshjørner, fx strømforhold, siger Henrik Hovmark. Og fortsætter:

- Brugen af de såkaldte retningsadverbier som op og ned, ud og ind samt hen, over og om er med andre ord stærkt konventionaliserede. Jeg har primært taget udgangspunkt i interview med dialekttalende fra øen Helnæs sydvest for Fyn, og de siger fx "ud til Odense", selv om de skal over på Fyn for at komme hen til Odense.

Men Henrik Hovmark er ikke i tvivl om, at man vil kunne se lignende konstruktioner i materiale fra andre dialekter og sociolekter. Den sociale og kulturelle praksis er nemlig ifølge ham med til at bestemme vores måde at opfatte verden på rent sprogligt

Forsvar

Det offentlige forsvar for afhandlingen Danske retningsadverbier og rumlig orientering finder sted fredag den 7. december 2007 kl. 13.00 (præcis) i lokale 23.0.50 på det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Nordisk Forskningsinstitut, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 136, 2300 København S.

Ph.d.-stipendiat Henrik Hovmark, Nordisk Forskningsinstitut, tlf.: 35 32 84 97, e-mail: hovmark@hum.ku.dk