6. december 2007

Grænser for pædagogik

Logbøger, projektarbejde, løbende evalueringer og fleksibel organisering af undervisning er moderne redskaber i folkeskolen i dag. De kaldes progressive pædagogikformer, og er det, der har afløst den sorte skoles autoritet og udenadslære for i stedet at følge elevens faglige, personlige og sociale udvikling med henblik på socialisering.

Men hvilken fremtid og hvilket samfund søger denne pædagogik at forberede børnene på?  Og hvad er der sat i stedet for lærerautoriteten? De spørgsmål undersøger Trine Øland i sin nye ph.d.-afhandling ”Grænser for progressive pædagogikformer”.

Trine Øland har i perioden fra april 2005 til maj 2006 fulgt pædagogisk praksis på en skole i Storkøbenhavn. Hendes undersøgelser omfatter spørgeskemaer til eleverne, interview med lærerne og undersøgelser af historiske dokumenter og kilder. Dette materiale har hun sammenholdt med studier af, hvordan den progressive pædagogik tog sig ud i 1970’erne.

Børn på grænsen

På skolevejen fra den autoritære ’kundskabsskole’ med kæft, trit og udenadslære til den frie, demokratiske og udelte folkeskole af i dag bliver det påpeget, at læringsbegrebet synes mere centralt end undervisningsbegrebet i nutidens folkeskole. Her er der mere fokus på elevernes lyst, evne og frihed til at lære at udvikle sig og lære livet igennem og til at styre sig selv.

Men samtidig kan Trine Øland konstatere, at folkeskolens generelle pædagogik og socialiseringsform – og det vil her sige skolens progressive pædagogikform – er af grundlæggende betydning for, om og på hvilken måde børn af migranter inkluderes og/eller ekskluderes af skolefællesskabet. For skolefællesskabet trækker på en nationalstatslig historie.

Forsvar

Trine Øland forsvarer sin ph.d.-afhandling fredag den 7. december 2007, kl. 13.00 præcis. Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanist iske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Kontakt

Trine Øland, Afdeling for Pædagogik, Institut for Medier, Erkendelse og FormidlingArbejde: 35328889, mobil: 27187368, e-mail: troeland@hum.ku.dk