14. december 2007

Bag om den amerikanske jazz-myte

Igennem de sidste tyve år har jazzen undergået en betydelig forandring i USA, og den har fået status som bærer af både national og kulturel identitet. Jazzen er blevet en del af den amerikanske mytologi, hvor den er blevet et billede på blandt andet demokrati og frihed.

I ph.d.-afhandlingen ’Between History and Hearsay’ undersøger Anne Dvinge hvordan det, at jazzen har fået en højere status i det amerikanske kulturliv, har affødt en debat i USA omkring retten til at definere jazz-traditionen som en særskilt amerikansk kunstform.

USA’s klassiske musik

Opfattelsen af jazz har undergået en forandring siden de tidlige 80’ere. Hvor jazzmusikken tidligere for mange har haft ry for at være en lidt støvet sag, er den igennem de seneste år blevet et billede på coolness og fornyelse. ’Jazz is America’s classical music’ – sådan lød et slagord, der afspejlede det amerikanske jazz-samfunds holdning i midten af 80’erne. Og i 1987 blev jazzen, af en resolution i den amerikanske kongres, til en ’valuable national treasure’.

I de seneste tyve år har der været en debat omkring definitionen af jazz i det amerikanske samfund. Debatten har været præget af, at der kun findes meget lidt traditionel og skriftlig dokumentation om genren. Langt de fleste kilder består af lydoptagelser, der er meget forskelligartede, men i langt de fleste tilfælde er uden ord. Det har ikke gjort arbejdet med at definere og kortlægge genren lettere, og det er én de omstændigheder, afhandling fokuserer på.

Amerikansk jazz-fællesskab

I afhandlingen undersøger Anne Dvinge forskellige repræsentationer af jazz i USA i tidsrummet 1985-2005, og hun tænker jazzen ind i en større amerikansk kulturel sammenhæng.

Tre kulturelle jazz-produkter danner baggrund for afhandlingen, og de bliver behandlet i tre hovedkapitler. Ken Burns’ dokumentarserie JAZZ fra 2001 og jazzmagasinet Down Beat bliver diskuteret og analyseret i afhandlingens to første kapitler, og i kapitel tre undersøger Anne Dvinge , med fokus på musikeren Miles Davis, samspillet mellem individet og fællesskabet.

Afhandlingen viser, at jazzen kan indgå i konstruktionen af det større nationale fællesskab som et billede på fællesskabsværdier som ’demokrati’ og ’frihed’, og så har den derudover en sammenbindende kraft i opbygningen af nationale og kulturelle fællesskaber i det amerikanske samfund.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Anne Dvinge s ph.d.-afhandling ”Between History and Hearsay – Imagining Jazz at the Turn of the 21st Century” finder sted mandag den 17. december kl. 13.00 (præcis) i lokale 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 128 (Nye KUA), 2300 København S. Af hensyn til kandidaten lukkes dørene præcis.

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 128, 2300 København S.

Kontakt

Anne Dvinge , Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Afdeling for Engelsk, Det Humanistiske Fakultet. Telefon: 35 32 86 17, mobil: 26 93 97 47, e-mail: advinge@hum.ku.dk