13. december 2007

At forstå hvorfor vi forstår

Når vi mennesker taler sammen, forstår vi hurtigt og ubesværet, hvad vi siger til hinanden. Vi genkender lynhurtigt sætninger, aflæser en mening og slutter forskellige ting på baggrund af sætningernes betydning. Men hvad er det, der gør, at vi sådan helt umiddelbart forstår, hvad vi siger? Det spørgsmål har optaget ph.d.-stipendiat Anders Søgaard siden gymnasiet, og i sin nye ph.d.-afhandling indkredser han svaret på spørgsmålet.

Anders Søgaards præmis er, at mange sofistikerede moderne grammatikteorier forsøger at beskrive kommunikationens bestanddele formelt, men at resultaterne ofte er så komplekse teorier, at de står i åbenlys kontrast til den effektivitet, der observeres, når mennesker taler sammen.

Dette forhold vil Anders Søgaard gerne ændre på med sin forskning. Han går til opgaven med bagagen fuld af lingvistiske teorier og med det erklærede mål for øje at bidrage til forskningsfeltet med anvisninger til, hvordan grammatikteorier kan forbedres, så større effektivitet opnås.

Sproget er gennemsigtigt

I afhandlingen udvikles teorier og metoder, der også har stort anvendelsespotentiale indenfor sprogteknologi.

”Sproget er gennemsigtigt i den forstand, at vi, når vi taler, ikke lægger mærke til de ord, vi bruger. Vi ser - i modsætning til, når vi læser digte - betydningen med det samme. Det er sprogets gennemsigtighed, lingvistiske teorier bør forklare. Hvis de gør dét, har de samtidig et anvendelsespotentiale indenfor sprogteknologi, hvor databehandlingen nødvendigvis må være effektiv”, siger Anders Søgaard.

Forsvar

Anders Søgaard forsvarer sin ph.d.-afhandling mandag den 17. december 2007, kl. 13.00 præcis. Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Center for Sprogteknologi, Det Humanist iske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Anders Søgaard, Center for Sprogteknologi
Arbejde: 35329065, mobil: 28348409, e-mail: anders@cst.dk