29. august 2007

Ungkommunisterne og den kolde krig

’Giv mig de rene og ranke … Danmarks Kommunistiske Ungdom (DKU) 1960-1990’ er titlen på cand.mag. Knud Holt Nielsens ph.d.-afhandling om de danske ungkommunister under den kolde krig. Det er dermed den første videnskabelige afhandling om udviklingen af en kommunistisk ungdomsorganisation i Nordeuropa efter krigen, som nu ser dagens lys.

Der er tale om et nybrud inden for dansk historieforskning, som besvarer følgende spørgsmål:

• Hvorfor blev unge danskere kommunister under den kolde krig?
  • Hvorfor kom kommunisterne til at spille en nøglerolle i en lang række bevægelser og interesseorganisationer for unge?
  • Hvilken betydning havde samarbejdet med Sovjetunionen for unge danske kommunisters aktiviteter i Danmark?
  • Hvad lavede de unge danskere på partiskolerne i Sovjetunionen og DDR?

- Afhandlingen kaster lys over en lang række hidtil ukendte sider af dansk kommunisme. Det er eksempelvis den første systematiske undersøgelse af, hvad unge danskere beskæftigede sig med på partiskolerne i østblokken, hvem der kom af sted, og hvilken betydning det havde for ungkommunisternes virke i Danmark, fortæller Knud Holt Nielsen. Og fortsætter:

- Det er karakteristisk, at alle taler om ungdommens politiske deltagelse i dag, men stort set ingen har søgt at kortlægge, hvordan unge før i tiden agerede og organiserede sig politisk. Nutidige forhold diskuteres op imod nogle forestillinger om, hvordan det måske var i en ikke nærmere tidsbestemt fortid, som ikke er tilstrækkeligt belyst. Resultatet er et forvredet billede af ungdommen før og ny. Netop fordi DKU i 70’erne og 80’erne fik en nøglerolle blandt ungdomsorganisationerne bliver studiet af DKU er en prisme, der kaster lys på en lang række bredere forhold blandt unge i årtierne efter 1960.

På hårdt arbejde i arkiverne

Afhandlingen er resultatet af tre års slid. Den er baseret på omfattende studier i danske og østtyske arkiver, en lang række samtaler og en omfattende spørgeskemaundersøgelse blandt tidligere ungkommunister.

Knud Holt Nielsen, der er 37 år gammel, har i en årrække været en pioner inden for ungdomsforskningen. Han har kortlagt protestadfærd blandt unge og danske ungdomsbevægelser, og han har skrevet en lang række artikler om den danske elev- og studenterbevægelse og lærlingebevægelses udvikling fra 1960-2004.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Knud Holt Nielsen ph.d.-afhandling ’Giv mig de rene og ranke … Danmarks Kommunistiske Ungdom (DKU) 1960-1990’ finder sted den 31. august kl. 13.00 (præcis) i lokale 22.0.11 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (Nye KUA), 2300 København S.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Njalsgade 136, 2. sal, 2300 København S.

Knud Holt Nielsen, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Det Humanistiske Fakultet,  mobil: 61 86 25 28, e-mail: knho@hum.ku.dk