24. august 2007

Den nye nøgle til udenrigspolitik

Magtspil og konstruerede konflikter – det er kendte ingredienser i de daglige historier om staters udenrigspolitik.

Men vil man forstå de fulde konsekvenser af nationalstaters udenrigspolitiske fremfærd, går vejen gennem sproget – i videre forstand toppolitikernes diskurs i deres udenrigspolitik. Det konkluderer ph.d.stipendiat Jens Runge i sin nye afhandling om metoder til afkodning af politik.

Ole Wæver-gruppen og sprogteori

Jens Runge tager afsæt i den nytænkning af politisk teori, som en gruppe forskere fra Københavns Universitet og Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) med professor i international politik Ole Wæver i spidsen har stået for siden begyndelsen af 1990’erne. Gruppens bedrift er at udvide mere traditionelle samfundspolitiske teorier med studier af politikeres italesætning af deres handlinger.

Netop denne kobling af statskundskab og sproglig analyse er det, Jens Runge skærper og fremhæver som den perfekte nøgle til at forstå, hvad ministre og regeringschefer vil opnå med deres udenrigspolitik. Og resultater med denne metode kan derfor være vægtige indspark i den bredere politiske debat.

Immigration i Europa

Jens Runge udtaler om den nyudviklede teori:
- Den teori jeg her har arbejdet med vil også være god til at arbejde med Europa, nationalstaterne og deres forhold til immigration. Det spændende ved det projekt er, at der er tale om aktører på flere niveauer, som alle har en afgørende indflydelse på immigrationen, og hvis politik kan være svær at gennemskue sådan umiddelbart. Spørgsmålene kunne være: hvem bestemmer i forhold til immigrationen i Europa? Det kan teorien være med til at give et svar på.

I selve afhandlingen er casen Frankrigs rolle i Elfenbenskystens krise 2002-2003, hvor et mislykket militærkup fik den gamle kolonimagt til at gribe ind. Men, som Jens Runges analyser af de franske politikeres diskurs viser, spillede Frankrig rollen som Afrikastøtte og fredsmægler uden reelt at ville afgive magten i landet Med ph.d.-afhandlingen i hånden kan man se, hvordan et lands historiske selvopfattelse og politiske arvegods virker ind på den aktuelle udenrigspolitiske dagsorden.

Forsvar

Jens Runge forsvarer sin ph.d.-afhandling fredag d. 31. august kl. 13 (præcis) i lokale 23.0.50 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (Nye KUA), 2300 København S. Afhandlingen er på fransk og kan lånes i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og er lagt til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Njalsgade 128, 2300 København S.

Jens Runge, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Det Humanistiske Fakultet mobil: 20 13 24 81, e-mail: jensrunge@hum.ku.dk