25. april 2007

Kvinden og guden

I ph.d.-afhandlingen 'Menneskers kreativitets metafysik i Maria Zambrano' analyserer Maria Pilar Palomino fra Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet den spanske filosof María Zambrano, der er blevet hyldet som det vigtigste og mest originale bidrag til den spanske filosofi. Det specielle ved Maria Pilar Palominos analyse er, at hun sætter spot på et hidtil underbelyst område: Det religiøse udspring i Zambranos filosofi.

Politisk engagement

María Zambrano (1904-1991) var en af de første kvinder, der læste filosofi i Spanien. Hun begyndte for alvor sit politiske engagement og sin filosofiske karriere i slutningen af 1920’erne, hvor hun bl.a. involverede sig i forskellige kulturelle aktiviteter, der støttede den republikanske regering. Under den spanske borgerkrig arbejdede hun på den republikanske side mod Franco og fascisterne. Lige inden borgerkrigens slutning flygtede hun sammen med mange tusinde andre. Hun tilbragte eksilet i Latinamerika og Europa, og eksilet blev et vigtigt begreb i hendes filosofi.

Vejen til frelse

Maria Pilar Palominos afhandling bygger på den grundlæggende påstand, at hele María Zambranos tænkning er struktureret ud fra et metafysisk-religiøst grundlag, der er forankret i hendes overbevisning om Guds eksistens. Denne pointe underbygges i afhandlingen i en analyse af to symboler som er særligt repræsentative: træet og faderen. Med udgangspunkt i fortolkningen af de to symboler foreslår Maria Pilar Palomino, at Zambranos tænkning som sit endelige mål har 'omvendelsen', dvs. omlægningen af den vestlige vejs fokus på Kundskabens træ hen imod Livets vej - vejen til frelse.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Maria Pilar Palominos ph.d.-afhandling 'La metafisica de la creación humana en Maria Zambrano' finder sted den 27. april 2007 kl. 13.00 i lokale 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120 (nye KUA), 2300 Kbh. S.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på KUA og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Njalsgade 128, 2300 København S.

Maria Pilar Palomino, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Det Humanistiske Fakultet tlf. 35 32 84 35, mobil 31 17 69 96, e-mail pilar@hum.ku.dk