26. april 2007

Kom til virtuel livekoncert på KUA

Københavns Universitet er blevet en del af universiteternes fælles internationale lancering af den nyeste bredbåndsteknologi. Teknologien giver mulighed for samtidigt at transmittere data, lyd og billeder i en helt anden kvalitet og hastighed end tidligere.

Startskuddet går med en søndagskoncert arrangeret af Philadelphia Orchestra i samarbejde med MAGPI. Koncerten bliver afholdt den 29. april klokken 19.30 og indledes med en introduktion til de nye teknologiers potentiale ved professor Klaus Bruhn Jensen, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling. Tilmelding foregår via dette link: http://internet2media.ku.dk

Store perspektiver

Næste skridt er måske, at en professor i USA underviser et hold studerende på Københavns Universitet i obduktioner – og samtidig et hold på University of Porto i Portugal.

- De nye teknologier åbner for at kunne samarbejde og bruge hinandens kompetencer på tværs af kontinenterne. Og det kan foregå med transmission begge veje i den kvalitet og med den hurtighed, der er forudsætningen for fx vellykkede samtidige undervisningsaktiviteter. Vi er glade for, at Københavns Universitet er med i front på området, siger Lars Kayser fra universitetets Center for Webbaseret Læring.

Det er internet2-konsortiet, der står bag den fælles lancering i et samarbejde med det europæiske forskningsnet GEANT2. Fem amerikanske, et canadisk og to europæiske universiteter er med.

Lars Kayser, CWBL, Københavns Universitet, e-mail: l.kayser@mai.ku.dk.