26. september 2011
Vinderne blev båret frem af medierne
Det kan have flyttet stemmer, at medierne under valgkampen gang på gang udpegede de politiske vindere og tabere, mener Stig Hjarvard, der er professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet. Han mener, at især mediernes intensive dækning af de Radikale og Enhedslistens politiske succeser kan have været med til at flytte stemmer til fordel for de to partier. Især er det Enhedslistens "meget mediedygtige leder" og Magrethe Vestagers (R) evne til at skabe en ny politisk situation, der har givet den meget omtale, som i sidste ende har givet resultater for partierne, mener han.
Berlingske, 26/9 2011
Vi ser gerne reklamer for at slippe for licensen
51 procent af danskerne vil ikke have noget imod, at Danmarks Radio indfører reklamer mellem programmerne, så de kan sætte licensen ned. Det viser en meningsmåling, som YouGov har foretaget for metroXpress. Kun 42 procent er imod, og det kan være et tegn på, at danskerne er utilfredse med det tv, radio og web, de får for licenspengene. Ifølge medieforsker Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet handler det dog i højere grad om den personlige økonomiske situation. Han fortæller, at man er mere ivrig efter at slippe for at betale fuld licens, hvis man i forvejen har svært ved at betale regningerne.
metroXpress København, 26/9 2011
Selv dygtige talere kan blive endnu bedre
Mette Højen, der er retorikstuderende på 9. semester ved Københavns Universitet, bruger semestret som praktikant i Finansrådet. Hun har i øjeblikket orlov fra sit job i rådgivningsvirksomheden Rhetor og arbejder sideløbende på sit speciale om, hvordan dirigenter fungerer retorisk som ledere. Hun begynder sin onsdag morgen med at overvære en lektion på KUA i faget introduktion til retorik, som lektor Lisa Storm Villadsen holder for de nye studerende på retorik. Mette Højen vil gerne lære af, hvordan Lisa Storm underviser, fordi hun selv senere på semestret skal undervise de studerende som assistent i faget under overskriften 'Mundtlig formidling'.
Politiken, 25/9 2011
Propagandisterne: DR og TV 2 vandt valget
Søren Schultz Jørgensen, direktør i medieanalysevirksomheden Kontrabande, og Torben Sangild, ph.d. i moderne kultur, Københavns Universitet og tv-anmelder på Politiken, er enige om, at DR og TV 2's mediedækning af folketingsvalget var nærmest enestående indholdsløs og ifølge Torben Sangild endog til tider ufrivilligt morsom. Et klip fra DR Update viser DR's GPS-satsning, som ifølge Torben Sangild var "fuldstændig åndssvag". "En teknologisk joke", bekræfter Søren Schultz Jørgensen, udtryk for "et våbenkapløb tv-stationerne imellem". Medierne bliver nødt til at finde nye former og få folk med, og så eksponerer man tåbeligheder, men der gives point for at forsøge, konkluderer Søren Schultz Jørgensen.
DR2 Deadline 22.30, 24/9 2011