13. september 2011

13. september 2011

Oplyst folkelighed skal tilbage i medierne

Politkerne fylder i forbindelse med valgkampen en enorm del af mediernes sendeflade. Imidlertid lader det ikke til, at politikerne har nogen værdibaseret holdning til, hvad der rent faktisk foregår i medierne, men det ville klæde dem, mener medieforsker Stig Hjarvard fra Københavns Universitet. - Medierne har generelt bevæget sig væk fra det, vi kan kalde oplyst folkelighed til et mere kommercielt og opsplittet system, som ikke kun er af det gode, forklarer han og peger på, det tidligere var en kvalitet ved danske medier, at man fokuserede på folkeoplysning og ikke havde en elitær opdeling mellem det oplysende og det underholdende. Han så også gerne, at politikerne i højere grad sendte signaler om, hvad der er god og dårlig skik i forhold til medier, for der er slet ikke nok fokus på, hvordan medierne skal håndteres, mener han. 
Kristeligt Dagblad, 13/9 2011

Debat: Vores stabile partisystem

I et debatindlæg skriver Lars Hovbakke Sørensen, ph.d. og ekstern lektor ved Københavns Universitet, at Danmark adskiller sig fra de fleste øvrige europæiske lande ved at være domineret af de samme fire, stærke politiske partier som for 100 år siden: S, R, V og K. De fire partier fik tilsammen 57 procent af stemmerne ved sidste folketingsvalg, og ifølge meningsmålingerne vil de til dette valg nå 60-65 procent af stemmerne. Det er unikt og vidner om en utrolig politisk stabilitet, vurderer Lars Sørensen. I det meste af Europa er partier opstået og forsvundet løbende i løbet af det 20. og 21. århundrede, særligt efter 2. Verdenskrig og i løbet af 1970'erne. En af grundene til det stabile danske system er, at Danmark hverken var hårdt ramt af 2. Verdenskrig eller Den Kolde Krig, forklarer Lars Sørensen, og han mener ikke, der er tvivl om, at det stabile system er med til at sikre den store danske opbakning til demokratiet.
Berlingske, 13/9 2011