25. maj 2011

25. maj 2011

Kulturen indtager radio og tv

Danmarks Radio har hidtil været stort set det eneste elektroniske medie, som har formidlet kulturstof til danskerne. Men DR vil inden længe få konkurrence fra både den nye public service-støttede radiokanal, Radio 24syv, samt TV 2, der planlægger faste sendetider for kulturnyheder på TV 2 News. Lektor ved Københavns Universitet, Nete Nørgaard Kristensen, har forsket i kulturjournalistik. - Kulturjournalistikken kan være med til at profilere et medie på et konkurrencepræget mediemarked på den måde, at redaktionerne vælger en bestemt kulturel profil (...) Anmeldelsen (...) repræsenterer for eksempel meningsstof, hvor man kan give udtryk for bestemte synspunkter og smagsvurderinger af kultur. På den måde spiller kulturkritikerne en central rolle som meningsdannere og som profileringsparameter for det medie, de repræsenterer, siger Nete Nørgaard Kristensen, hvilket måske kan forklare, at TV 2 News nu satser på kulturen.
Information, 25/5 2011