02. juli 2010
Sex and the City fornyr romantiske komedier
"Sex And The City 2 er i høj grad blevet markedsført som biografernes tilbud til det kvindelige publikum, mens mændene ser fodbold-VM", skriver Vibeke Pedersen, ph.d. og ekstern lektor i køn og medier på Københavns Universitet, i en kronik. Hun mener, at det univers, som filmen og serien skaber, appelerer til de postmoderne og postfeministiske kvinder, der på den ene side går ind i uddannelse, politik og erhvervsliv, men på den anden side konfronteres med de traditionelle kønsrollers triumferende tilbagekomst. Vibeke Pedersen påpeger, at universet fornyr den klassiske romantiske komedie, og at filmen under alle omstændigheder er et sofistikeret og reflekteret alternativ til fodbold-VM.
Politiken, 2/7 2010
Dansk eksport af film styrtdykker
Fra 2008 til 2009 mindskedes værdien af den danske eksport af film fra 138 millioner kroner til 28 millioner kroner. Der var bare ikke de rigtige film det år, og så fungerer Europa ikke som et samlet marked, siger professor i film- og medievidenskab Ib Bondebjerg, Københavns Universitet . Han mener, at man bør lære af USA, hvor filmindustrien ikke er så sårbar som i Europa. Vi har kørt på den samme recept som i de ti år, hvor eksporten har været fantastisk, mener producent Peter Aalbæk, som savner originalitet.
DR P1 Radioavisen 17.00, 2/7 2010