21. august 2010

21. august 2010

Ministeren er gået på gaden for at give dig sort samvittighed

SKAT forsøger at tale til danskernes samvittighed i en ny kampagne, der har til formål at begrænse mængden af sort arbejde. I den nye reklamekampagne lyder det på nogle af plakaterne: "Tak til Lars Petersen for de næste 80 meter af fortovet". Og den strategi er udtryk for en ny måde at kommunikere budskabet på, mener Christian Koch, der er professor i retorik på Københavns Universitet. Ifølge Christian Koch handler det nu om at "formulere advarsler, påbud og løftede pegefingre som venlige sproghandlinger". - Efter en lang periode med kommandoer og en barsk tone, afprøver man, om det virker bedre på den her måde. Offentlige kampagner bliver nødt til at genofinde sig selv, for der kommer hele tiden nedslidningseffekter, siger Christian Koch.
Information, 21/8 2010

Debat: Forhold på universitetet

I et læserbrev kommenterer Jens Erik Mogensen, der er institutleder på Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet, på en artikel om løstansatte læreres forhold på universiteterne, der har været bragt i Information. Ifølge Jens Erik Mogensen har de humanistiske institutter på Københavns Universitet taget en del skridt til at forbedre ansættelsesvilkårene gennem de senere år. Blandt andet er de fleste undervisningsassistenter blevet opnormeret til eksterne lektorer. "Generelt ønsker vi flere faste forskerstillinger, hvor det er fagligt og økonomisk muligt," skriver Jens Erik Mogensen.
Information, 21/8 2010