21. april 2010

21. april 2010

Det Kgl. Teater pumper besøgstal

En rockkoncert eller et modeshow på Det Kongelige Teater tæller med i teatrets samlede statistik over solgte billetter, selv om teatret ikke har produceret begivenhederne, men blot udlejer lokalerne. Det fremgår af et svar til Folketingets Kulturudvalg, men teaterekspert Stig Jarl mener ikke, det er rimeligt at inkludere en række sideaktiviteter i det samlede billetsalg, fordi det gør andre teatre ikke. Stig Jarl er lektor på Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. Han vurderer, at Det Kongelige Teater ønsker at præsentere et så højt billetsalg som muligt, fordi teatret i sin fireårige aftale med Folketinget er forpligtet til et årligt salg på 580.000 billetter.
Berlingske Tidende, 21/4 2010

Færre danskere vil læse aviser

Danske avisers oplagstal er faldet med næsten otte procent det seneste år. Medieforsker Stig Hjarvard, Københavns Universitet, henviser til, at særligt den yngre generation ikke har et nært forhold til avisen. De trykte medier spiller imidlertid fortsat en central rolle som nyhedsproducent, understreger han. Specielt gratisaviserne oplever et markant fald i læsertallet, men Hjarvard forudser dog ikke, at gratisaviskonceptet uddør. Til gengæld formår Børsen, Kristeligt Dagblad og Information fortsat at sælge aviser, og det bør give anledning til tanker om en profilændring hos de store dagblade, anbefaler Hjarvard. 
JydskeVestkysten, 21/4 2010