4. maj 2016

Praksis fra første år

Uddannelser

Replik af Maja Horst og Klaus Bruun Jensen, hhv. institutleder og professor, Kommunikation og IT, Københavns Universitet

Et højskoleophold er et værdifuldt supplement til en videregående uddannelse. Men alt taler nu for, at det er uddannelsen mere end højskolen, der sikrer et praktikophold eller et job hos fx TV 2 News eller DR. Ikke omvendt, som det kan lyde på studerende Jonas Madsen i Politiken søndag d. 1. maj 2016.

Som uddannelse og institution er vi rigtig glade for hans engagement i sin uddannelse – det deler vi. På hans uddannelse i Kommunikation og IT forsøger vi systematisk at knytte den nødvendige teoretiske ballast til praksis. Uddannelsen skal føre til et godt job, og derfor samarbejder de studerende konkret med virksomheder og organisationer allerede på bacheloruddannelsens første år.

Når Jonas skriver om manglende feedback rammer han dog et ømt punkt. Vi ville også gerne give mere feedback, end vi allerede gør – det er utrolig vigtigt for udbyttet af en eksamen. Desværre betyder universiteternes økonomiske situation, at både undervisere og studerende slås mod vindmøller.

Feedback bliver i øjeblikket sparet væk for at kunne finansiere undervisning og eksamen. Alle studerende der henvender sig til deres undervisere har dog krav på at få en kort feedback på deres opgave. Vi ser frem til en fortsat konstruktiv dialog med Jonas og andre studerende ved Kommunikation og IT og på humaniora om, hvordan vi alligevel kan styrke denne vigtige del af uddannelsen.