2. december 2014

Replik: Vi uddanner ikke til kassen i Lidl

Kandidatbeskæftigelse

Når kloge folk med magt og ret til at udtale sig om uni-uddannelser, som uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og DIs Charlotte Rønhof, skal pege på et brød- og nytteløst fag, nævner de af mystiske årsager og nærmest per automatik litteraturvidenskab. Det gør ministeren også i sin replik til retorikprofessor Christian Kock i Politiken forleden.

Af Mette Sandbye, institutleder for Institut for Kunst- og Kulturvidenskab

Kocks præcise kritik af ministerens kreative og misvisende retoriske jonglering med arbejdsløshedstallene på humaniora affejes som en personlig holdning. Ministeren vil ikke uddanne litterater til at sidde ved kassen i Lidl, påpeger hun i debatindlægget. Gang på gang har hun gentaget, at hun tager ansvar og ikke ”kan være andet bekendt”, når hun nu går ind i en ekstrem og hidtil uset detailstyring af de enkelte unifag.

Som ansvarlig leder for faget litteraturvidenskab på KU kan jeg oplyse om: 1. at vi støt har skruet ned for optaget, senest med 10 % sidste år. 2. at vi uddanner 30-40 om året. 3. at man skal have over 10 i gennemsnit for at komme ind. 4. at over 60 % af kandidaterne i litteraturvidenskab kommer i arbejde i den private sektor. 5. at arbejdsløsheden for faget på landsplan i 2014 er 7,7 %. 6. at de allerfleste af de 92,3 %, der er i arbejde, har et arbejde, der kræver uddannelse på højeste niveau.

Vi har detaljerede beskæftigelsesanalyser fra Danmarks Statistik, der viser at vores kandidater ikke sidder ved kassen i Lidl, er skraldemænd, receptionister eller taxichauffører. 1/3 får arbejde inden for fagets traditionelle kerneområde (forlag, aviser, kommunikation), 1/3 får arbejde som undervisere, og 1/3 får arbejde i kulturlivet, i offentlig administration og i erhvervsservice (konsulenter, tekstforfattere, oversættelse, strategisk planlægning, ledelsesbetjening).

Ledigheden er meget lavere end for 25 eller 10 år siden, vi tager langt færre ind, vi får dem hurtigere igennem studierne – til et job på det danske, især private, arbejdsmarked, hvor de betaler skat tilbage til samfundet. Som leder kan jeg tåle ministerens retorik. Men det er meget demotiverende, ja ligefrem en hån overfor vores dygtige studerende, at udbrede en aldeles fejlagtig fortælling om, at de uddannes til kassen i Lidl og kalde dem ”stud.ubrugelig”, som ministeren gør det.