Omkring to værker – på tværs og på langs

En transmissionshistorisk kortlægning af Asger Jorn og Guy Debords Fin de Copenhague og Mémoires

Thomas Hvid Kromann, ph.d., seniorforsker ved Det Kgl. Bibliotek forsvarer sin disputats.

 

Seniorforsker Thomas Hvid Kromann forsvarer sin doktorafhandling om to eksperimenterende avantgardeværker, Asger Jorn og Guy Debords Fin de Copenhague og Mémoires.

I afhandlingen kortlægges historien om to centrale værker i det 20. århundredes avantgardehistorie. Fin de Copenhague og Mémoires, hvis førsteudgaver udkom i henholdsvis 1957 og 1959, var knyttet til de første år i bevægelsen Situationistisk Internationales liv (1957-1972). Værkernes historie viser sig dog langt mere kompleks end hidtil antaget. Analyserne af værkernes historie fra 1950’erne til i dag sker bl.a. på baggrund af et omfattende kildemateriale fra arkiver i ind- og udland.

Med støtte i boghistorisk teori og metode påvises værkernes dynamiske karakter og den løbende forhandling mellem de involverede parter, når nye udgaver udsendes og de historiske kontekster ændrer sig. Afhandlingen korrigerer de eksisterende rammesættende fortællinger om de to værker, og der sker en omfattende udvidelse af kronologien, persongalleriet og geografien. Kortlægningen giver betydelig ny viden om værkerne og samarbejdet mellem den danske kunstner Asger Jorn (1914-1973) og den franske filmmager og teoretiker Guy Debord (1931-1994), samt om de historiske sammenhænge, som værkerne var del af, herunder Jorns danske netværks afgørende betydning.

Thomas Hvid Kromann vil med afhandlingen belyse et vigtigt kapitel i international avantgardehistorie, et kapitel, der har væsentlige danske forudsætninger, og videreudvikle en teoretisk-metodisk model for studiet af bøger og deres liv.

 

 

Senior researcher Thomas Hvid Kromann defends his higher doctorate dissertation on two experimental avant-garde works, Asger Jorn and Guy Debord's Fin de Copenhague and Mémoires.

The thesis maps the history of two key works in the history of the avant-gardes in the 20th century. Fin de Copenhague and Mémoires, whose first editions were published in 1957 and 1959 respectively, were linked to the early years of the Situationist International movement (1957-1972). However, the history of the works turns out to be far more complex than previously assumed. The analyses of the history of the works from the 1950s to the present day are particularly based on extensive source material from archives in Denmark and abroad.

Based on theory and methodology from the discipline of book history, the thesis analyses the dynamic nature of the works and the ongoing negotiations between the parties involved, as new editions are published, and the historical contexts change. The thesis corrects the existing frame-setting narratives of the two works and extensively expands the chronology, the number of persons involved and the geographical settings. The mapping provides new knowledge about the works and the collaboration between the Danish artist Asger Jorn (1914-1973) and the French filmmaker and theorist Guy Debord (1931-1994). Furthermore, it sheds new light on the historical contexts and demonstrates the crucial importance of Jorn’s Danish network.

With his higher doctorate dissertation, Thomas Hvid Kromann will shed new light on an important chapter in international avant-garde history, a chapter that has significant Danish prerequisites, and further develops a theoretical-methodological model for the study of books and their lives.

 

Officielle opponenter

  • Lektor Emeritus Jørn Erslev Andersen (Aarhus Universitet)
  • Professor Klaus Müller-Wille (Universität Zürich)

Opponenter ex auditorio kan melde sig til den, der leder forsvaret.

Leder af forsvarshandlingen

  • Dekan, professor Kirsten Busch Nielsen

Forsvaret er offentligt og foregår på dansk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn i læsesalen på Københavns Universitetsbibliotek Søndre Campus, Karen Blixens Plads 7