Forskning til morgenmad: Kan emotionelle kompetencer i sundhedsvæsenet professionaliseres?
Sundhedsprofessionelles forståelse af patienten er betydende for både diagnosticering og behandling. Interaktioner mellem de to parter er præget af emotioner – følelsestilstande – og selvom hovedparten af disse emotioner ofte ikke tales om, så er de centrale for den forståelse, der skabes. Det er ikke kun patientens emotioner, der er vigtige for den sundhedsprofessionelle at bemærke. Også den sundhedsprofessionelles egne emotioner er betydende for samtalen, idet de påvirker, hvordan vedkommende møder og lytter til patienten.
I et tværdisciplinært forskningsprojekt har forskere fra Sprogpsykologi, Pharmakon og Institut for Farmaci gennem en bevilling fra EIT-Health udviklet, afprøvet og evalueret en efteruddannelse, der sætter et særligt fokus på sundhedsprofessionelles emotionelle kompetencer.
Til Forskning til morgenmad vil Christina Fogtmann Fosgerau og Nanna Broch Mottelson fra Sprogpsykologi fortælle om, hvordan professionalisering af emotionelle kompetencer blandt sundhedsprofessionelle generelt kan være med til at øge patienttilfredshed, forbedre behandlingen og samtidig skabe arbejdsglæde og robusthed hos de sundhedsprofessionelle.